وضعیت بسته بندی و صادرات در ایران

به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، حجم صادرات ایران در سال 98 بالغ بر 41 میلیارد بوده است. این عدد و همچنین رشد 24 درصدی ارزش صادرات غیر نفتی ، اهمیت بسته بندی در صادرات و اصول مربط به آن را آشکار می‌ سازد.

اگر به تازگی تصمیم گرفتید پا به عرصه بزرگ صادرات بگذارید، باید عوامل موثر را مورد برسی قرار داده و از تجربه متخصصین این حوزه استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در تجارت مطرح می‌شود؛ بحث بسته بندی در صادرات است.

نمونه های طراحی بسته بندی

مشکلات بسته بندی کردن در صادرات محصولات

یکی از دلایل فروش ارزان محصولات به دیگر کشورها، بسته بندی نامناسب است. جالب است بدانید در کشورهای پیشرفته استانداردهای بالایی برای بسته بندی کالاها تعریف کرده‌اند.

متاسفانه بسیاری از محصولات ایران به صورت فله از کشور خریداری شده و با انجام اصول پس از بسته بندی با قیمت گزافی به مشتریان فروخته می‌شود.

عدم به کارگیری نیروی متخصص در صنعت بسته بندی این موضوع را به وجود آورده است. این درحالی‌ست که بسته بندی در صادرات جای زیادی برای پیشرفت دارد و انجام صحیح آن ارزش مادی و معنوی کالای ما را بیش از آنچه تصور کنیم بالا می‌برد.

چه چیزی باعث خرید یک بسته بندی صادراتی می‌ شود؟

تصور کنید در یک سوپر مارکت بزرگ هستید. انبوهی از کالاهای رنگارنگ داخلی و خارجی پیش روی شماست. اگر قصد خرید کالایی مشخص مثل چیپس را داشته باشید به سمت قفسه حرکت کرده و چشم به آن می‌دوزید. چه چیزی باعث می‌شود بسته بندی در صادرات لحظه‌ای توجه شما را به خود جلب کند؟

نحوه بسته بندی صحیح مهم‌ترین عامل است. چرا کاربر حاضر به پرداخت هزینه‌ای چندین برابر بسته بندی‌های داخلی با حجم کمتری از محصول است؟ چون این کالا نیست که با مشتری سخن می‌گوید و بسته بندی و پک معرف آن است.

توانایی رقابت با پک‌های موجود در آن کشور

دوباره نقش بسته بندی در صادرات چیپس مثال بالا را در ذهن بیاورید. اگر کالا با همان بسته بندی و شکل و شمایل برندهای داخلی در مغازه حضور داشته باشد، باز هم احتمال موفقیت در فروش آن وجود دارد؟

جواب بسیار ساده است. مشتری علاقه‌ای به خرید پکی که قیمت آن به دلیل صادرات بالاتر است نخواهد بود و به طبع فروشندگان جزء و کل نیز به دلیل نبود تقاضا به سمت خرید چنین محصولی حرکت نخواهند کرد.

حداقل ویژگی مورد نیاز یک کالای صادراتی، توانایی رقابت با دیگر محصولات مشابه در کشور مقصد است. تحلیل رقبا و برسی مزیت رقابتی بسته بندی در صادرات مسئله‌ ای جدی می‌ باشد. حتما این موضوع را وارسی کنید و بی‌توجه از کنار آن نگذرید.

نکات مرحله به مرحله در بسته بندی کالای صادراتی

برای انجام صحیح بسته بندی در هر مرحله نکاتی مطرح است که امید است با رعایت و توجه به آن نتیجه بهتری بگیرید.

1- توجه به نوع کالای صادر شده

اولین نکته‌ ای که باید در نظر بگرید نوع کالایی است که قصد صادر کردن آن را دارید. در هر صنعت اصول و نکات خاصی وجود دارد. به طور مثال بسته بندی در صادرات خرما و پوشاک با یکدیگر متفاوت است.

2- تعیین هدف بسته بندی

در مرحله بعد هدف از بسته بندی مشخص می‌ شود. همان طور که آگاه هستید مهم‌ ترین دلیل انجام بسته بندی و توجه به آن، نگهداری و حفاظت از محصول است و زیبایی بصری آن هر چند مهم اما در اولویت نیست.

باید بتوانید به طور دقیق هدف بسته بندی در صادرات را برای خود اولویت گذاری کنید. به طور مثال برندینگ نقش مهم‌تری در صنعت شما ایفا می‌ کند یا مارکتینگ؟ برای موفقیت حال حاضر کسب و کار شما چه بسته بندی مناسب‌‌تر است و شما را به اهدافتان نزدیک‌ تر می‌ کند؟

خوشبختانه امروزه نیازی نیست به تنهایی این کارها را انجام دهید. کسب و کارهایی به طور مترکز روی حوزه بسته بندی در صادرات فعالیت می‌کنند که با گرفتن راهنمایی باری سنگین از روی دوش شما برداشته می‌ شود.

3- جمع آوری اطلاعات از فرهنگ مشتریان

توجه کردن به فرهنگ مخاطبین هدف شما در تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل اثر بخش است. هرچند به کارگیری نمادها و تزئینات متناسب با فرهنگ کشور خودمان امری پسندیده است و باعث معرفی هویت ما به دیگر مناطق جهان می‌ شود اما این به معنی نادیده گرفتن مشتری مقصد نیست.

بسته بندی در صادرات از حساسیتی بالایی برخوردار است. ممکن است بعضی نمادها در کشور مقصد معانی متفاوتی برای تعبیر داشته باشند و باید فرهنگ آن کشور به طور کامل مورد برسی قرار گیرد.

بسته بندی‌هایی که به راحتی با فرهنگ آن کشور ارتباط برقرار کند، هرچند شامل پیام‌هایی از کشور مبدا باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن و موفقیت دارند.

4- تحلیل دقیق پرسونای مخاطب

در نظر گرفتن جنسیت، سن، شغل، ویژگی‌ های شخصیتی، نیازها و علایق مخاطبین در ارتقا سطح فروش بسیار موثر است. برسی کنید محصول شما برای کدام یک از گروه هاست و متناسب با همان گروه، بسته بندی در صادرات را طراحی، دیزاین و به بازار ارائه کنید.

رنگ شناسی موضوعی است که در این بخش مطرح می‌ شود. سلیقه افراد خردسال با بزرگسال فرق دارد. رنگی که در محصول پسرانه و دخترانه به کار می‌رود با یکدیگر متفاوت است. شغل و ویژگی‌های شخصیتی هر فرد در انتخاب‌های او اثر گذار است. از این رو برای انتخاب رنگ و طرح بسته بندی باید به موارد فوق دقت کرد.

5- برسی حجم و متریال

مرسوله‌ های صادراتی چه از طریق کانتینر و چه از طریق هواپیما به کشور مقصد جا به جا شود، باید اندازه و جنس متناسبی داشته باشند. بسته بندی در صادرات اهمیت این موضوع را دو چندان می‌ کند، زیرا مسیر و زمان طولانی‌ تری را طی می‌ کند.

اندازه بسته بندی کالا از سه جنبه قابل بحث است؛ حفاظت و حداقل آسیب احتمالی به خود محصول، هزینه کم به طوری که فضای بین هر دو بسته به حداقل برسد و در نهایت جنبه بصری و زیبایی بسته بندی که قابل وارسی است.

به طور دقیق این سه جنبه برای متریال و جنس به کار رفته در بسته بندی محصول نیز صدق می‌کند.

6- طراحی کارتن برای قرار گیری بسته بندی‌ها

پس از اتمام مراحل بسته بندی در صادرات باید کارتنی متناسب با هر برند طراحی شود. در طراحی کارتن‌ ها کمتر به اصل زیبایی شناختی پرداخته می‌شود و هدف نگهداری از بسته بندی‌های درون است. جنس به کار رفته در کارتن‌ها در محافظت از بسته‌ها نقش دارد.

7- گرفتن مجوزهای بهداشتی و امنیتی بین المللی

هر کشور قوانین خاصی برای صادرات در نظر می‌ گیرد. قبل از صادرات باید از مجوزهای لازم اطلاعات کسب کنید. به طور معمول این مجوزها برای کالاهایی نظیر مواد غذایی و دارو به علت حساسیت بالا سخت گیرانه تر است.

نمی‌توان از بحث گرفتن مجوزهای بهداشتی و امنیتی به راحتی گذشت زیرا علاوه بر از بین رفتن اعتبار و تاخیر در رساندن کالا به مشتری، در برخی کشورها مجازات سنگینی چون زندان را در پی دارد.

8- به کار بردن نمادها و موارد مربوط به ارسال، روی کارتن و بسته بندی

از لحاظ قانونی روی هر بسته بندی در صادرات، نمادها و اطلاعاتی نوشته می‌شود که شامل اندازه وزن و حجم با یکای مخصوص، نام برند و برخی ویژگی‌ها، موارد قابل تذکر یا خطرناک برای افراد و در آخر نکات تغذیه‌ای و ایمنی دیگر است.

بسته بندی‌های قابل تجزیه و سازگار با محیط زیست

همه بسته بندی ها این ویژگی را ندارند و متاسفانه بسیاری از اوقات این مسئله نادیده گرفته می‌ شود. امروزه به علت گرمایش جهانی و آلودگی جو زمین، موضوع سازگاری با محیط زیست مطرح است.

در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و انگلیس، سازگاری بسته بندی در صادرات جزو مزییت‌ های رقابتی محصول به شمار می‌ رود. هر چه بیشتر پیش می‌ رویم دنیا نیز بیشتر به سمت حفاظت از محیط زیست پیش می‌ رود و قدر این نعمت خدادادی را می‌ داند.

بازار پلاستیک و متریال‌ های سبز روز به روز رشد بیشتری می‌ کند و بسته بندی‌ هایی با این جنس با وجود قیمت گران، طرفدار بیشتری پیدا می‌ کند. شما نیز می‌ توانید با مشورت از فعالین این حوزه، بسته بندی های خود را به سمت سازگاری با محیط هدایت کنید.

شفافیت و تبلیغ توسط بسته بندی محصول

بسته بندی در صادرات مفهوم و معرفی خاصی دارد. یک بسته بندی خوب در نگاه اول خود را معرفی می‌کند. شاید به توان گفت بسته بندی محصول نوعی هویت و شناسنامه آن است.

شفاف بودن بسته بندی، به معنای انجام ندادن استراتژی متفاوت نیست. بدین معناست که باید کاربر به راحتی بتواند با محصول ارتباط برقرار کرده و خو بگیرد. شما با تحلیل درست بسته بندی می‌توانید حس خوبی به کاربران‌ تان منتقل کنید که در این بخش نیز با مشورت از افراد با تجربه احتمال بیشتری برای دستیابی به موفقیت دارید.

در نهایت آسان‌ترین راه برای بسته بندی صحیح کالا در صادرات چیست؟

بسته بندی در صادرات نقش چشم‌ گیری برای موفقیت دارد. مراحل صحیح بسته بندی و گرفتن مجوزهای بهداشتی و امنیتی آن را جدی بگیرید. راحت‌ ترین روش برای انجام درست بسته بندی و کم کردن ریسک در طراحی و تولید آن، سپردن این کار به گروه متخصص و با تجربه در این عرصه است.

برند «آذین پک» با بهره‌ گیری از افراد کارکشته در صنعت بسته بندی کالا ارائه دهنده انواع خدمات مشاوره، طراحی و تولید بسته بندی صادراتی می‌ باشد.