زعفران به عنوان طلای سرخ ایران یکی از برترین محصولات مصرفی در سطح بین المللی است که از ارزش غذایی مناسب و البته قیمت بالایی برخوردار است. فواید زعفران بسیار زیاد بوده و همچنین از عطر و رنگ خاصی برخودار بوده و در آشپزخانه های خانگی و رستوران ها به مصارف متعددی می رسد. این موارد بخش کوچکی از حساسیت طراحی بسته بندی زعفران، این ماده غذایی شگفت انگیز را نشان میدهد.

هم اکنون بسیاری از رستوران های بین المللی در سراسر جهان و بویژه آسیای غربی همچون کشور ترکیه و هندوستان، بسیاری از غذاهای خود را با استفاده از زعفران صادراتی ایران تزیین و معطر می نمایند.زعفران به صورت محدود در برخی دیگر از کشورهای جهان کشت می شود اما هرگز کیفیت آن قابل مقایسه با کیفیت محصول تولید شده در ایران نخواهد بود و قطعا نمی توانند سطح رقابتی چندانی با این محصول صادراتی ایران به دست آورند. در این میان یکی از مباحث بسیار مهم و کاربردی در خصوص عرضه و فروش زعفران، دقت در نوع بسته بندی آن است.

بسته بندی محصولات تولیدی در هر رده و سطحی حائز اهمیت است اما قطعا در خصوص طراحی بسته بندی زعفران قضیه فرق خواهد کرد.

اهمیت بسته بندی زعفران در چیست؟

بسته بندی یک محصول تجاری مهمترین بخش ارتباط واحدهای تولیدی با مشتریان و خریداران است؛ این امر باعث شده است که بسته بندی محصولات تولیدی با عنوان – فروشنده خاموش -معرفی گردد؛ مشتری بسته بندی را می بیند و آن را انتخاب می کند. این جمله به معنای عدم توجه مشتریان به کیفیت کالا نخواهد بود، چرا که کیفیت یک محصول تجاری همواره حرف اول را در انتخاب مشتری می زند.

اما نباید از تاثیر یک بسته بندی مناسب در افزایش کیفیت کالا و به دنبال آن، رضایت مشتری غافل گردید. کیفیت بسته بندی با نتایج مطلوبی برای واحدهای تولیدی و حتی مشتریان همراه خواهد بود. نمی توان بدون رعایت شرایط و ضوابط موجود در این زمینه انتظار داشت کیفیت محصولات تولیدی همچون زعفران، در یک دوره زمانی مشخص – تولید تا انقضا – حفظ گردد.

طراحی بسته بندی چگونه باید باشد؟

در خصوص یک محصول تجاری سبک و کم وزن همچون زعفران، طراحی بسته بندی باید با ظرافت خاصی صورت گیرد. طراحی مربوطه باید علاوه بر ایجاد یک پوشش محافظتی در اطراف محصول، امکان مشاهده زعفران برای مصرف کننده را فراهم نماید و همچنین فضای مناسبی برای مندرجات ضروری داشته باشد.در این راستا بسته بندی زعفران به صورت های مختلفی شکل گرفته است و اصولا شامل بسته بندی های ساده مقوایی، لوکس و زینتی و از همه مهمتر طراحی کاربردی می باشد.

طراحی-بسته-بندی-زعفران-دلیویک-پرمیوم

بسته بندی مقوایی را همه روزه در بسیاری از فروشگاه های سطح شهر مشاهده می کنیم. این طراحی ساده خود به انواع مختلفی تقسیم می شود.

طراحی لوکس و زینتی برای مواردی همچون صادرات زعفران و یا سوغات در دسترس توریست ها قرار می گیرد.

با این حال در بازارهای داخلی و البته در فروشگاه های مربوط به نقاط مرفه نیز موجود هستند. طراحی کاربردی نیز به صورتی است که مصرف کننده پس از استفاده از مقداری زعفران، می تواند آن را در جعبه اولیه نگهداری کرده و جعبه مورد نظر، حکم یک ظرف کوچک برای نگهداری زعفران را دارد.

اهمیت رنگ

یک شرکت موفق در زمان تولید و طراحی بسته بندی محصولات تجاری باید به مسائل جانبی نیز توجه نماید. رنگ بسته بندی یکی از شرایط جانبی است که اگر هدفمندانه انتخاب نگردد قادر خواهد بود تمام کیفیت بسته بندی را خدشه دار نماید. می پرسید چگونه؟ به توضیح ارائه شده در این خصوص دقت نمایید.

رنگ زعفران به عنوان یک رنگ خاص، هم خانواده رنگ های سرخ است. تناسب رنگ محصول و رنگ بسته بندی بسیار مهم است. مشتری در زمان انتخاب محصول از حیث روان شناختی به سمت کالایی می رود که با چنین قاعده ای سازگار باشد. بسته بندی زعفران با رنگ هایی متناقض می تواند حجم انبوهی از طرفداران یک برند خاص را کاهش دهد. بنابراین بهتر است از این مسائل به ظاهر جزئی چشم پوشی نکرده و مسیر ارتقای تجارت خود را به یک شرکت معتبر در زمینه بسته بندی زعفران بسپارید.

جنس جعبه بسته بندی زعفران چگونه باید باشد؟

زعفران در زمان بسته بندی باید کاملا خشک و بدون رطوبت باشد. در این مقاله مقصود ما افشانه های زعفران که در قوطی های فلزی پلمپ می گردند نمی باشد، بلکه مقصود ما، پره های ناشی از جدا کردن گل زعفران بوده که پس از مدتی خشک شده و کاملا شکننده می شوند. هر گونه ارتباط جزیی و ناچیز این پره ها در درون جعبه با رطوبت، رنگ زعفران را تغییر داده و خاصیت آن را از بین می برد.

 

برای جلوگیری از چنین مسائلی، مقدار زعفران جهت بسته بندی در یک جعبه پلاستیکی و بدون امکان نفوذ رطوبت و هوا، قرار داده می شود و سپس عملیات بسته بندی با پرس کردن یک جعبه مقوایی به پایان می رسد. بنابراین می توان گفت بسته بندی زعفران اصولا از دو جنس پلاستیک و مقوا است ولی بخش مقوایی بیشتر به چشم می آید و بخش اصلی بسته بندی را نیز تشکیل می دهد.

بسته بندی با استفاده از قوطی های شیشه ای نوع دیگری از تهیه و توزیع این محصول است که در سطح داخلی چندان متداول نبوده و در زمره بسته بندی های لوکس قرار دارد.

 

برند محصول

برند محصول
برند محصول

یک بسته بندی مناسب به بهترین شکل ممکن برند محصول را نمایان می سازد. طراحی برند یکی از مهمترین فعالیت های تجاری سازی یک واحد تولیدی است و یک شرکت کارتن سازی معتبر باید در زمان طراحی بسته بندی محصولات تجاری دقت بسیاری به این امر مبذول نماید.

این امر در خصوص بسته بندی زعفران از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که کوچک بودن جعبه نگهداری و توزیع زعفران نباید بهانه ای جهت مخفی ماندن و یا جلوه نکردن برند محصول گردد. برند محصول علاوه بر سطح داخلی در سطح بین المللی نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که اصالت کالا با برند تجاری آن مشخص می گردد و عدم ذکر برند مورد نظر به معنای نادیده انگاشتن یکی از مهمترین قواعد استاندارد سازی محصولات در سطح جهان است.

طراحی-بسته-بندی-زعفران-زرنار

چه مندرجات ضروری ای باید روی بسته بندی باشد؟

بسته بندی صرفا به معنای پوشش و محافظ برای یک کالای تولیدی نیست. بلکه منبع مهمترین اطلاعات مورد نیاز در خصوص یک کالای خاص است که باید در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. این اطلاعات علاوه بر برند محصول که تشریح گردید، شامل تاریخ تولید، انقضا، نام کارخانه و یا واحد تولیدی، آدرس، محتویات تشکیل دهنده کالای درون جعبه، شماره تلفن تماس با بخش مشتریان و مواردی از این قبیل خواهد بود.

بسته بندی علاوه بر این مندرجات باید شامل توضیحات دیگری گردد که ممکن است در خصوص نگهداری، حمل و یا استفاده از محصول ضروری باشد. شرکت کارتن سازی این توضیحات را با توجه به الزامات تعیین شده از جانب سفارش دهندگان درج می نماید. بنابراین یک واحد تولیدی زعفران می تواند اطلاعات خاصی را در خصوص محصول خود در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

پلمپ کامل زعفران الزامی است

این یک قاعده کلی نیست و شامل انواع بسته بندی در تمامی موارد نمی گردد. به عنوان مثال در بسته بندی سیب پلمپ نمودن کالا مطرح نبوده و بسته بندی شامل حفظ کلی محصول در زمان عرضه و فروش می باشد اما در خصوص بسیاری از اقلام تولیدی باید به پلمپ شدن کالا دقت نمود.

یک زعفران پلمپ شده کمترین امکانی برای نفوذ هوا، رطوبت و باکتری ها نخواهد داشت و رشته های زعفران آن کاملا در پوشش حفاظتی مورد نظر عایق بندی می شود. پلمپ کالا از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که باعث حفظ ارزش کیفی و غذایی محصول تا زمان استفاده می گردد. لازم به ذکر است که تاریخ انقضای درج شده بر روی محصولات غذایی شامل صورت پلمپ شده آنان خواهد بود.

طراحی بسته بندی زعفران در سطح داخلی

همانگونه که از مطالب پیشین دریافتیم طراحی بسته بندی زعفران جهت فروش در ایران اصولا با استفاده از جعبه های مقوایی و بخش کوچکی از پلاستیک صورت می گیرد. این بسته بندی متداول ترین نوع بسته بندی در سراسر کشور است و اغلب شرکت های کارتون سازی به عنوان یک بسته بندی ابتدایی از آن استفاده می کنند.

ارتقای سطح ظاهری و کیفیت بسته بندی این محصول در سطح داخلی می تواند کمک بسیاری به ارتقای سطح تجارت شما نماید. بنابراین خود را به یک طراحی تکراری در این زمینه محدود نکرده و سعی نمایید طراحی برند خود را به حرفه ای ترین طراحان موجود در این زمینه بسپارید.

اهمیت و تفاوت بسته بندی زعفران صادراتی در چیست؟

محصولاتی که با هدف صادر شدن به دیگر کشورهای جهان تولید می شوند، همواره از اهمیت بسیاری از حیث کیفیت ماهوی و طراحی ظاهری برخوردارند. محصولات صادراتی باید شکیل تر و دارای کیفیت بیشتری باشند و البته با هزینه بیشتری همراه خواهند بود.

طراحی بسته بندی زعفران صادراتی باید با دقت بیشتری صورت گیرد. چرا که حمل و نقل آن طولانی تر بوده و در شرایط آب و هوایی مختلفی قرار می گیرد و حتی در حجم بیشتری ارسال می گردد. تمامی این موارد ممکن است کیفیت کالا را  تحت تاثیر قرار دهد. افزایش هزینه بسته بندی اگر با هدف ارتقای کیفیت بسته بندی باشد می تواند کیفیت نهایی محصول شما را در دیگر کشورهای جهان تضمین نماید.

طراحی بسته بندی زعفران

طراحی بسته بندی زعفران

هزینه طراحی بسته بندی چقدر است؟

زعفران یک محصول گرانبهاست و بی شک نوع بسته بندی آن در قیمت تمام شده محصول تاثیر گذار است. ولی بهتر است بدانید با توجه به وزن و حکم بسیار اندک، قیمت بسته بندی این محصول چندان زیاد نبوده و حتی در تصمیم مصرف کننده جهت خرید و یا عدم خرید زعفران تاثیر گذار نخواهد بود. هر چند این موضوع در خصوص بسته بندی های لوکس و تجملی صدق نمی کند. چرا که قیمت بسته بندی در چنین مواردی افزایش یافته و به تبع قیمت زعفران نیز بالا خواهد رفت.

سوالات متداول 

پروسه طراحی بسته بندی به چه صورت است؟

ابتدا ما ارزش های برند شما را شناسایی نموده و سپس با یک طراحی خلاقانه بسته بندی ای مناسب محصول شما که نشان دهنده ارزش و هویت برند شما باشد طراحی می نماییم.

طراحی بسته بندی چقدر زمان می برد؟

بسته به نوع طراحی ، حداقل بین یک هفته تا ده روز کاری زمان بر است.

چرا طراحی بسته بندی مهم است؟ 

طراحی بسته بندی می تواند موفیقت یا شکست شما در بازار را رقم بزند. و شما به عنوان یک تولید کننده باید تمام تلاش خود را بکار بندید تا محصولتان را از رقبا متمایز نمایید.

نحوه ثبت سفارش به چه صورت است؟

شما می توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری و با تماس با ما سفارش خود را ثبت نمایید.

تاثیر بسته بندی بر فروش چیست؟

طراحی بسته بندی می تواند بر جذابیت محصول در چشم مخاطب افزوده و آن را نسبت به رقبا متمایز نماید. همین امر باعث می شود مشتری به هنگام دیدن محصل شما در قفسه آن را انتخاب نماید.