در گذشته، تنوع زیادی در ایده بسته بندی شکلات وجود نداشت. البته موضوع بسته بندی خلاقانه هم برای مصرف کنندگان شکلات اهمیت چندان زیادی نداشت. تا اینکه قفسه فروشگاه‌های آنلاین به نمایشگاهی برای نشان دادن جعبه‌های قشنگ و شیک بسته بندی انواع شکلات تبدیل شد. هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، شما شاهد ایده‌های بسته بندی خلاقانه تری خواهید بود.

ایده بسته بندی جعبه شکلات می‌تواند همانند بسته بندی جعبه کادو یک محصول سفارشی باشد. بسته بندی شکلات می‌تواند به منظور فروش محصول یا درخواست فرد سفارش دهنده باشد. بنابراین، ایده‌های بسته بندی این محصول بسیار متفاوت و متنوع است. همراه ما باشید تا ایده‌های بسته بندی برای جعبه شکلات را بررسی کنیم.

بسته بندی شکلات با چندین ایده

حفظ و نگهداری شکلات و جلوگیری از تغییر ماهیت آن، یکی از دلایل بسته بندی شکلات است. دلایل متعدد دیگری هم برای بسته بندی جعبه شکلات وجود دارد. تثبیت جایگاه برند، ایجاد تمایز و ارتباط برقرار کردن با مشتریان، یکی از دلایل دیگر بسته بندی این محصول است.

تلفیق هنر و خلاقیت در ایده‌ها تاثیر زیادی دارد. مشخص است که شکلات با بسته بندی خرما فرق دارد.

ارزش و هزینه‌ی جعبه بسته بندی شکلات برای تولید کنندگان تاثیر دارد. به همین خاطر، بسته بندی جعبه شکلات و حتی درونی‌ترین لایه خارجی آن از نظر تولید کنندگان اهمیت دارد.

بسته بندی مناسب و اقتصادی جعبه شکلات می‌تواند موجب ارتقاء کیفیت محصول و افزایش فروش شود. در صورتی که می‌خواهید به صرفه‌ترین نوع بسته بندی این محصول را انتخاب کنید، همراه ما باشید. 

بسته بندی تمام شکلات‌ها به یک صورت ثابت نیست. چون مزه و اندازه شکلات‌ها متفاوت است. از طرفی، بازار هدف هر کدام از آن‌ها یکسان نیست و مخاطبان خاص خود را دارد. جعبه شکلات تلخ با جعبه شکلات چوبی متمایز است. چون شکلات تلخ و شکلات چوبی، کارایی خودشان را دارند. شکلات تلخ برای وعده‌های عصر و شکلات چوبی را تنها کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند. بدیهی است که طراحی بسته بندی این محصول نباید همانند بسته بندی آجیل باشد. 

جعبه‌های مقوایی

به طور کلی، تعداد کمی از شکلات‌ها در جعبه‌های مقوایی بسته بندی می‌شوند. حجم و اندازه شکلات‌هایی که در جعبه‌های مقوایی قرار می‌گیرند، کم است. شکلات‌های تخته‌ای و شکلات‌های گرد که با لایه کاغذی پوشانده شده‌اند، در جعبه‌های مقوایی بسته بندی می‌شوند. 

جعبه‌های فلزی

جعبه‌های فلزی در مقایسه با سایر جعبه‌های شکلات، قیمت و هزینه‌ی بیشتری دارند. اما کیفیت این نوع بسته بندی‌ها همانند کیفیت جعبه‌های مقوایی نیست. چون جنس بدنه آن‌ها از فلز است، دوام و استحکام بیشتری دارند. به همین خاطر، برای بسته بندی شکلات‌هایی که بافت نرم و نازکی دارند، ایده‌آل و منحصر به فرد می‌باشند. گفته می‌شود بسته بندی این محصول با جعبه‌های فلزی بعنوان بسته بندی صادراتی هم گزینه خوبی است. 

بسته بندی شکلات به صورت چوبی

عموما شکلات‌های چوبی که در مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی وجود دارد، بسته بندی خاصی ندارند. به طوری که تنها یک روکش پلاستیکی ساده بر روی شکلات چوبی کشیده شده است و به همان صورت به فروش می‌رسد. همین روکش پلاستیکی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. زیرا ممکن است در اثر جابه‌جایی یا نگهداری طولانی مدت آن، بدنه پلاستیک آسیب فیزیکی ببیند و در نهایت، کیفیت شکلات چوبی افت کند. 

زیباترین مدل‌های بسته بندی

برای انتخاب زیباترین بسته بندی شکلات بهتر است شکلات‌های کاکائویی را در پوشش آلومینیومی بپیچانید. سپس از پاکت کرافت یا جعبه کرافت برای بسته بندی نهایی شکلات استفاده کنید. اگر خریداری کاغذ یا جعبه کرافت برای شما دشوار است، می‌توانید پاکت سه طرف کاست را تهیه نمایید. شکلات‌های تافی که به پوشش آلومینیومی نیاز ندارند، پاکت سه طرف کاست خیلی مناسب است. چون این پاکت مانع از عبور نور خورشید و رطوبت به درون بسته بندی می‌شود. 

بسته بندی شکلات برای ولنتاین

بسته بندی برای ولنتاین یک نوع خاص از بسته بندی است. شکل جعبه‌های شکلات ولنتاین، مستطیل نیست. جعبه‌های مقوایی شکلات ولنتاین به صورت اشکالی مانند قلب، ستاره و ماه طراحی می‌شوند. سپس شکلات‌های کاکائویی در آن قرار می‌گیرند. قرارگیری شکلات‌ها هم می‌تواند به نوع خاصی صورت بگیرد. شما می‌توانید فضای داخلی جعبه را به چندین قسمت تقسیم کنید. در مرحله بعد به راحتی می‌توانید شکلات‌ها را در هر کدام از این فضاها قرار بدهید. مزیت قرار دادن شکلات‌ها در این حالت، آسیب نرسیدن به آن‌ها می‌باشد. در صورتی که شکلات‌ها به صورت فله‌ای در جعبه شکلات ولنتاین قرار بگیرند، ظاهر زیبا و مطلوبی نخواهند داشت.

انواع مدل بسته بندی

  1. ایده بسته بندی شکلات‌های موجود در قفسه فروشگاه‌ها حاصل از بسته بندی صنعتی است. طراحی، ارزیابی و تولید، سه مرحله بسته بندی جعبه شکلات هستند که در چارچوب صنعتی انجام می‌شود. به طور معمول، خوراکی‌هایی که به صورت صنعتی بسته بندی می‌شوند، جزو کالاهای تجاری هستند. برای همین، به احتمال زیاد وقتی اقدام به خرید حضوری شکلات از فروشگاه‌ها کردید، جنس مقوایی، پلاستیکی یا ترکیبی از این دو جنس را زیر انگشتان خود لمس کرده اید. درست است، مرسوم ترین ایده برای بسته بندی انواع شکلات مثل شکلات تخته‌ای، از نوع مقوایی یا پلاستیکی می‌باشد. ابعاد و ظاهر بسته بندی هم می‌تواند در خارج از چارچوب عادی طراحی شود و دست طراحان بسته بندی از این نظر باز خواهد بود!
  2. برای بسته بندی جعبه شکلات می‌توانید همانند بسته بندی خرما از جعبه‌های پلاستیکی محکم و مقاوم استفاده کنید. البته غیر از محکم بودن و داشتن مقاومت، در انتخاب و ساخت جعبه‌های پلاستیکی باید دقت نمایید. چون جنس بدنه پلاستیک جعبه باید بگونه‌ای باشد که ظرفیت نگهداری شکلات‌ها را داشته باشد.

ایده‌های خاص و جالب

  • بسته بندی قرصی برای شکلات‌های تخته‌ای بسیار ایده آل است. به شرطی که نام برندتان را بر روی جلد قرصی شکلات برجسته کنید. نوشتن جملات تاثیرگذار هم می‌تواند جذابیت بسته بندی خارجی شما را بیشتر کند.
  • مطمئنا مصرف شکلات با طعم کتاب برای افراد فرهنگ دوست، حس خاصی دارد. برای بسته بندی این محصولات می‌توانید طرح جلد کتاب را بر روی کارتن آن بزنید. با این طراحی، نه تنها برای خریداران محصول خود، ارزش قائل شده اید؛ بلکه خاطرات کتاب خوانی را برای‌شان یادآوری کرده اید. همچنین شما می‌توانید نام کتاب و نویسنده را هم بر روی کارتن شکلات درج کنید.
  • بسته بندی رنگی رنگی شکلات و ترافل‌ها در ظرف‌های گرد و سربسته یکی از ایده‌های جالب بسته بندی است. بعد روی هر ظرف رنگی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد انسان‌ها را بنویسید. بعد این ظروف مقوایی سرگرد و کم حجم را داخل کارتن با درب کشویی قرار دهید.
  • بسته بندی ساده و خوشرنگ می‌تواند هیاهوی زیادی در بین مصرف کنندگان محصول شما ایجاد کند. برای مثال، اگر شکلات کاکائوی دو رنگ دارید، این دو رنگ را به جلد خارجی جعبه هم منتقل کنید. به صورتی که رنگ نصف جعبه قهوه‌ای و رنگ دیگر آن سفید یا شیری رنگ باشد. البته این ایده را می‌توانید به صورت دیگری هم پیاده سازی کنید. دو رنگ متضاد را انتخاب کنید. سپس نوشته‌های روی جعبه را به دو رنگ بنویسید و نام برند خود را طراحی کنید.
  • استفاده از تصاویر گرافیکی با کیفیت برای بسته بندی بیرونی جعبه شکلات مناسب است. حال اگر از تصاویر تضاد برای بسته بندی استفاده کنید، تمایل خریداران به تهیه محصول شما بیشتر می‌شود.
  • برای بسته بندی شکلات فکر کنید که تصمیم دارید آن را می‌خواهید کادو بدهید. لذا، طرحی همانند کاغذ رنگی‌ها با الگوی روشن بر روی جعبه بسته بندی بزنید. تصاویر خاص و برجسته را هم می‌توانید برای تزئین بسته بندی متفاوت هر طعم شکلات استفاده کنید. دقت داشته باشید که نمی‌توانید از نوشته‌های زیاد بر روی این مدل بکار ببرید.

از رنگ‌های شکلات برای بسته بندی جعبه‌ای و کاغذی استفاده کنید. برای مثال، اگر رنگ شکلات‌ها صورتی یا قرمز باشد، شما می‌توانید درب جعبه را با همان رنگ طرح بزنید. اما رنگ جعبه روی درب را متضاد انتخاب کنید تا نقش و نگار ایده طراحی شما در ذهن مخاطب نقش ببندد.

  • اگر شکلات شما به صورت مایع است، بهتر است که مایع شکلات را در ظروف یکبار مصرف تیوپی (همانند ظرف پماد) بریزید. سپس تیوپ‌ها را داخل جعبه‌ای که دسته بندی شده است، به طور منظم قرار بدهید. کودک درون مصرف کنندگان با این ایده بسته بندی فعال خواهد شد. برای یادآوری روزهای شیرین کودکی هم که شده، این محصول شما را خریداری می‌کنند.

در طراحی این بسته بندی خیلی خوب است که کاغذ کوچکی را برای پاک کردن مایع شکلات ریخته شده روی لباس قرار دهید.

  1. اگر تعداد زیادی شکلات کوچک برای بسته بندی در دست دارید، از پاکت کاغذی استفاده کنید. این پاکت‌ها دوام بالایی دارند و با آن‌ها می‌توان از ماهیت شکلات‌ها محافظت نمود. بسته بندی‌های پاکتی شکلات به صورت عمودی ایستایی دارند. بعضی از آن‌ها به طور کامل بسته هستند و هیچ پلاستیک شفافی برای نمایش خود شکلات‌های داخل پاکت وجود ندارد. به نظر می‌رسد که این بسته بندی برای مشتریان چندان جالب نیست. ولی با اضافه کردن یک بخش پلاستیکی در میانه پاکت، رضایت خریداران را بیشتر جلب خواهید کرد.
  2. ترافل مثل شکلات، دارای بسته بندی خاص و زیبا است. اما تعداد ترافل‌ها با تعداد شکلات‌ها در جعبه بسته بندی فرق دارد. از آن‌جایی که ترافل دارای ظاهری حساس است، باید در بسته بندی آن دقت بیشری بکنید. زیرا اگر ظاهر ترافل‌ها از بین برود، دیگر مشتری این محصول شما را خرید نمی‌کند. پس از کپسول کاغذی برای قرار دادن ترافل‌ها در داخل جعبه استفاده کنید.

غیر از کاغذ کپسول می‌بایست به فکر یک ظرف پلاستیکی و یکبار مصرف هم برای کیپ ماندن ترافل‌ها در داخل جعبه باشید. چرا که احتمال سر خوردن آن‌ها در داخل جعبه خیلی زیاد است.

برای قرار دادن ترافل‌ها داخل جعبه نسبت به تعداد آن‌ها سهل انگار نباشید. چون تعداد بالای ترافل، ظاهر زیبای آن‌ها را خراب می‌کند. برای مثال، برای بسته بندی 6 تایی ترافل در یک جعبه 2 راه دارید. راه اول این است که یک جعبه عمودی را برای بسته بندی آن‌ها در نظر بگیرید. در راهکار دوم، یک جعبه مستطیلی شکل برای بسته بندی دو ردیف سه تایی ترافل‌ها در نظر داشته باشید. 

  1. برای طراحی جعبه شکلات هدیه ولنتاین یا مراسم‌های خاص، بهتر است که کاغذهای گرماژ بالا را انتخاب کنید. چاپ طلاکوب بر روی جعبه با کاغذ گرماژ بالا، محصول شما را جذاب تر می‌کند. حال شما با توجه به ظاهر و تعداد شکلات‌ها می‌توانید طراحی‌های مختلفی برای بسته بندی داخل جعبه داشته باشید. اگر تعداد شکلات‌ها زیاد باشد و روکش کاغذی نداشته باشند، یک ظرف پلاستیکی برای نگهداری محکم همه آن‌ها در نظر بگیرید. اگر شکلات تخته‌ای را می‌خواهید بسته بندی کنید، یک چکش چوبی هم در داخل جعبه برای تقسیم راحت آن‌ها بگذارید.
  2. ایده بسته بندی شکلات برای مجالس و مهمانی‌ها به این صورت است که تنها از جلدهای پلاستیکی ساده و کاغذهای رنگی راه راه قرمز استفاده کنید. البته پارچه‌های توری نازک هم برای بسته بندی شکلات در جشن تولدها و مراسم‌های خانگی مناسب هستند.
  3. تنها بسته بندی یک نوع شکلات با کاغذهای رنگی یک رنگ برای بچه‌های کوچک یک ترفند عالی است.

علت طراحی و تولید استند در ایده بسته بندی شکلات چیست؟

ریشه واژه استند در فرهنگ انگلیسی است و به نوع خاصی از بسته بندی ، استند می‌گویند. در مراحل پایانی بسته بندی شکلات از استند استفاده می‌شود. ظاهر کل بسته بندی با استند خیلی شیک به نظر می‌رسد و از اصالت شکلات‌های داخل بسته حفاظت می‌کند. در واقعیت، استندها برای فروش بیشتر و معرفی محصولات تولید شده همان برند تولید می‌شوند.

به طور معمول، رنگ و طرح استند بر اساس رنگ لوگوی برند تولید کننده می‌باشد. ابعاد استند شکلات می‌تواند به صورت مکعب یا مکعب مستطیل باشد. یک نمونه دیگر از شکل ایده آل برای ظاهر استند، استند قفسه‌ای برای شکلات‌های باریک می‌باشد. استند قفسه‌ای یکی از ایده های بسته بندی شکلات برای سوپر مارکت‌ها مناسب است تا افراد به راحتی از شکلات‌های موجود در استند قفسه‌ای استفاده کنند.