چند بار برایتان پیش آمده که فقط طراحی بسته بندی یک محصول توجه شما را به خود جلب کرده و شما برای بررسی آن محصول توقف کنید؟ . یا هنگامی که میخواهید بین دو محصول مشابه یکی را انتخاب کنید، آیا نوع طراحی بسته بندی محصولات بر تصمیم شما تأثیر گذاشته است؟ این اهمیت طراحی بسته بندی را نشان می دهد.

برداشت اولیه مهم است و طراحی بسته‌بندی یک محصول به اندازه خود محصول اهمیت دارد.

درست است که ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا چیزی را از روی ظاهر آن  قضاوت نکنیم، ولی حقیقت این است که ما  به “برداشت اولیه” اهمیت زیادی می دهیم. در دنیایی اینچنین، بسته بندی یک محصول به اندازه خود آن محصول دارای اهمیت است. مهم نیست که چقدر محصول شما خوب است، اگر طراحی بسته بندی محصول شما ضعیف باشد روی فروش آن اثر منفی می گذارد.

هنگام انتخاب بسته بندی یک محصول باید به نکات زیادی توجه کرد.

  • باید از آنچه در داخل بسته بندی است محافظت کند.
  • نوع بسته بندی باید به گونه ای باشد که امکان انبار دارای  آسان را فراهم کند.
  • اطلاعات مربوط به محصول روی آن درج شده باشد و هنگام قرار گرفتن  در قفسه فروشگاه ها ، توجه مشتریان را جلب کند.

حال می خواهیم ببینیم ، چگونه می‌توان بسته‌بندی محصولی را خلق کرد که هم کاربردی باشد و هم  توجه مشتریان را جلب کند.

گام اول یادگیری بیشتر در مورد بسته بندی محصول و اهمیت ان در موفقیت محصول است.

وظایف اصلی بسته بندی یک محصول

طراحی بسته بندی بسیار مهم است، اما کارایی بسته بندی اهمیت بیشتری دارد.

یک بسته بندی خوب چه ویژگی هایی دارد:

محفاظت: هدف اصلی بسته بندی، محافظت از محصول در برابر آسیب در هنگام حمل و نقل، در انبار یا زمانی که در قفسه فروشگاه ها قرار می گیرد است. به همین خاطر، بسته بندی محصول باید قابل اعتماد و محکم باشد تا از آسیب به محصول جلوگیری شود.

جذابیت: وقتی مصرف کنندگان محصولات شما را در قفسه می بینند، بسته بندی آن باید به قدری جذاب باشد تا توجه آنها را جلب کند. می توان با استفاده از رنگ ها و طرح های خاص یا ساختن جعبه های سفارشی که هم کاربردی و هم جذاب هستند، به این مهم دست یافت.

اطلاعات: بسته بندی باید حاوی اطلاعاتی در مورد محصول، از جمله نحوه استفاده ، مواد تشکیل دهنده محصول و تاریخ تولید و انقضا باشد. این اطلاعات به مشتریان کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا می خواهند محصول شما را بخرند یا نه.

تمایز: بسته بندی به برندها کمک می کند تا محصول خود را از محصولات مشابه از طریق لوگو، رنگ یا شکل متمایز کنند. طراحی های نوآورانه باعث می شود محصول شما متمایز شود و خریداران را مجذوب خود کند.

چرا طراحی بسته بندی اهمیت دارد؟

بسته بندی محصول، پیش از همه، یک ابزار کاربردی است، اما برای محصول و برندی که نشانگر آن است، بیش از این معنی دارد.  این بسته بندی است که با طراحی خود، مصرف کننده را متقاعد می کند آن محصول را بخرد یا نه.

مشاوره رایگان بسته بندی و کارتن سازی
مشاوره رایگان بسته بندی و کارتن سازی

طراحی بسته بندی به دلایل زیادی اهمیت دارد، ما در اینجا مهم ترین آنها را اورده ایم:

ایجاد “برداشت اولیه” قوی

همانطور که قبلاً گفتیم، “برداشت اولیه” بسیار با اهمیت است، محصول شما در دریایی از محصولات مشابه، باید متمایز و برجسته باشد. طراحی بسته بندی چشم نواز، محصول شما را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می کند، چه در قفسه های فروشگاه ها و چه در صفحات یک فروشگاه آنلاین . این اولین فرصتی است که مشتریان را جذب کرده و آنها را با نام تجاری خود آشنا کنید، بنابراین تا جایی که می توانید از آن بهره ببرید.

ایجاد و پشتیبانی از هویت برند شما

برند شما داستانی دارد – هویتی که برای ایجاد آن تلاش کرده اید. چه راهی بهتر از طراحی بسته بندی برای تاکید بر هویت برند؟ هر چه باشد، این چیزی است که مصرف کنندگان می بینند. برای اینکه مطمئن شوید طراحی بسته بندی داستانی دقیق از نام تجاری شما می گوید، باید لوگوی شرکت شما را به وضوح نمایش دهد و از فونت ها، رنگ ها و علائم تجاری مرتبط با شرکت شما استفاده شود. به این ترتیب، مصرف کنندگان می توانند محصولات شما را در هر جایی تشخیص دهند.

برقراری ارتباط با مشتریان

 فراموش نکنید که مهندسی اطلاعات بر روی بسته بندی انجام گیرد، باید با مشتریان ارتباط برقرار کند و همه چیزهایی را که برای متقاعد کردن آنها در مورد محصول داخل بسته بندی نیاز است به آنها بگوید.

طراحی بسته بندی خوب باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

این محصول برای چه کسانی ساخته شده است؟

این محصول برای چه مواردی استفاده می شود؟

از کجا می توانم درباره سازنده اطلاعات بیشتری کسب کنم؟

تاریخ تولید و انقضا مشهود باشد.

چگونه یک بسته بندی محصول جذاب ایجاد کنیم

برای طراحی بسته بندی محصول خوب، ابتدا باید چند جنبه را مشخص کنید. این سه سوال به طراح کمک می کند بسته بندی ای را طراحی کند که ارزش های برند شما را بیان کند:

چه محصولی را می فروشید؟

قرار نیست این یک سوال دشوار یا پیچیده باشد، بلکه به شما کمک می کند تا عملکرد بسته بندی را بفهمید. جنس، اندازه و نوع محصولی که می فروشید تعیین می کند که بسته بندی باید چقدر محکم و بزرگ باشد.

چه کسی قرار است محصول شما را بخرد؟

شناخت مخاطبان به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه برای آنها جذابیت ایجاد کنید. در طراحی بسته بندی محصول، باید سلایق بازار و مخاطب هدف در نظر گرفته شود.

زیبایی شناسی برند من چیست؟

طراحی بسته بندی باید نشان دهنده برند شما باشد، بنابراین باید به طراح بگویید که از عناصر زیبایی شناسی استفاده کند. این عناصر شامل رنگ‌ها، فونت‌ها، لوگوها و حتی تصاویر می‌شود.

پس از تعیین جنبه های بالا، زمان آن رسیده است که عملاً روی طراحی بسته بندی کار کنید. اینجا. طراح خود محصول، رقابت و بودجه شما را در نظر می گیرد تا طرحی ایجاد کند که با مخاطبان شما صحبت کند، نشان دهنده برند شما باشد و کاربردی باشد.

پس از آماده شدن طرح، باید آن را بر اساس چند معیار ارزیابی کنید:

آیا با نگاهی ساده به محصول شما، مصرف کنندگان می توانند بفهمند که چیست و چه کاری انجام می دهد؟ طراحی بسته بندی شما نباید مشتریان را گیج کند.

صداقت: آیا بسته بندی شما صادقانه محصول شما را نشان می دهد؟ مطمئین شوید که تصاویر و گرافیک های استفاده شده روی بسته بندی تا حد امکان واقعی هستند. باید از بهترین تصاویر خود استفاده کنید، اما اطمینان حاصل کنید که این تصاویر محصول شما را بیشتر از آنچه هست نشان نمی دهند.

تطبیق پذیری: اگر اکنون فقط یک محصول برای فروش در دسترس دارید، ممکن است بخواهید در آینده آن را گسترش دهید. اطمینان حاصل کنید که کانسپت طراحی بسته بندی به اندازه کافی گسترش پذیر باشد تا در صورت نیاز، محصولات اضافی را در خود جای دهد.