رنگ های بسته بندی چگونه مخاطبان را درگیر می‌کنند؟

هنگام تعیین گزینه‌های مختلف رنگی برای یک محصول جدید، متخصصان بسته بندی باید رفتار مصرف کننده را در نظر داشته باشند. رنگ های بسته بندی، در ابتدا نوع پیام به مشتریان را مشخص می‌کند. به همین دلیل تحقیقات اساسی لازم است، خواه از مطالعات موردی محصولات مشابه باشد یا از گروه های متمرکز، که به صورت منسجم انجام شود.

متخصصان بسته بندی باید توجه خود را به محصول نشان دهند، و آن را به راحتی برای مصرف كننده قابل توجیه كنند. با پیروی از این مراحل اساسی، رنگ های بسته بندی به درستی انتخاب می‌شود. این تصویرسازی به قدری قدرتمند است، که می‌تواند تا سال‌ها مشتری را وفادار نگه دارد.

در جامعه پرمصرف امروز ، مصرف کنندگان با انتخاب گسترده ای از گزینه های محصول روبرو هستند و از این طریق، بسته بندی نقش مهمی را ایفا می‌کند. بیشتر خریداران به دلیل بسته بندی که اغلب به عنوان «فروشنده ساکت» نام برده می شود ، تصمیم به خرید می‌گیرند. اکنون که مشاغل بیشتری نقش بسته بندی را برای مصرف کننده درک می کنند و برای بهتر شدن آن اقداماتی انجام می‌دهند. نتایج تحقیقات تاثیرپذیری بسته بندی های رنگی بر افزایش فروش و سوددهی بیشتر را به خوبی مشخص می‌کند.

نقش رنگ بسته بندی در سازمان‌ ها و ایجاد مزیت رقابتی

بنگاه ها و بازارها بشدت توسعه یافته اند و فضای رقابتی سنگینی در همه حوزه‌ها حاکم است. بازار مملو از مارک های مختلف، انتخاب نهایی را برای مصرف کنندگان دشوار می‌کند؛ در عین حال شرکت‌ها نیز در جذب مشتری با مشکلاتی روبرو هستند. رنگ های بسته بندی پاسخ مناسبی برای این مسئله است.

ظاهر بصری و نام تجاری برای مشتریان بسیار مهم است، به خصوص در جامعه وسواس بصری امروز، جایی که مصرف کنندگان بیشتر از هر زمان دیگری حق انتخاب و زمان کمی در اختیار دارند. این موضوع سبب شد، خریداران و وابسته به آن، سرمایه گذاران و گروه‌های تولیدی به طراحی شکل ظاهری محصول و بسته بندی ایده‌آل آن اهمیت بدهند.

رنگ های بسته بندی بخش مهمی از تجارت و بازاریابی در دو سطح استراتژیک و تاکتیکی به حساب می‌آید و سازمان ها مبالغ هنگفتی را برای ساخت و پیشرفت آن می پردازند، به طوری که رنگ‌هایی که برای آنها مناسب است هم با شرکت و هم با انواع محصولات آن مرتبط باشد. این می تواند آنقدر موفق باشد که در بعضی موارد بلافاصله یک رنگ به سازمان مورد نظر مربوط شود.

هر سازمان بزرگی یا در حال توسعه‌ای ارزش‌‌های ذهنی خود را توسط بسته بندی و رنگ به مخاطب منتقل می‌کند. شرکت‌ها امیدوار هستند تا با صرف هزیته برای پیدا کردن رنگ سازمانی، و به کار بردن آن در بسته بندی محصولات، فروش و برندسازی خود را به طور چشم‌گیری افزایش دهند.

در قدم اول توجه مخاطب چگونه جلب می‌شود؟

از آنجا که رنگ ها و شکل ها حدود 80٪ از کل ارتباطات بصری را بیان می کنند ، مصرف کنندگان به استفاده از رنگ به عنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات عادت می کنند. بنابراین ، رنگ نقش مهمی در بازاریابی و تبلیغات و به ویژه در بسته بندی دارد.

محققان بیش از چهار دهه به مطالعه نگرش مصرف کنندگان در بازار پرداخته اند. این موضوع اکنون رفتار مصرف کننده نامیده می‌شود. رفتار مصرف کننده شامل افکار و احساساتی است که مردم تجربه می کنند با اقدامات که در طی فرآیند خرید انجام می‌دهند، جفت می شوند. رنگ های بسته بندی در مرحله اول مخاطب را به خود جذب می‌کند.

پس رنگ، مصرف کننده از اطلاعات اندازه، بافت، شکل، قیمت یا مواد تشکیل دهنده برای تصمیم گیری در مورد انتخاب یک محصول به ویژه هنگام تعیین کیفیت استفاده می‌کند. نکته جالب اینجاست که گاهی خود مشتری متوجه این موضوع نمی‌شود و به طور ناخودآگاه در ذهن او شکل می‌گیرد.

برندسازی با رنگ محصول

مدت هاست که بازاریابان از رنگ و طرح بسته بندی محصول خود، برای تولید آگاهی از برند استفاده می کنند. به طور سنتی، تغییر در شکل ظاهری یک محصول تا جایی که ممکن است انجام شده است تا بتواند نام برند را حفظ کند. امروزه شرکت‌ها به طور جایگزین باید دائماً تصویر خود را به روز کنند تا مانند رقبا تازه و هیجان انگیز باشند.

رنگ های بسته بندی، پیغام برند و کسب و کار شما را به طور غیر مستقیم اما اثر بخش به مخاطب انتقال می‌دهد. پژوهش‌های مرکز تحقیقات آمریکا نشان می‌دهد، بیش از 70 درصد مخاطبین، هنگام خرید کردن به بسته بندی توجه ویژه‌ای می‌کنند.

بازاریابی 90 ثانیه‌ای به کمک رنگ‌ها

تحقیق جالب دیگری این گونه بیان می‌کند: تنها 90 ثانیه اول بازدید از محصول، احساسات مخاطب برای خرید کالا را تحریک می‌کند. این نظریه به طور تقریب تا 90 درصد مواقع درست می‌باشد. خلاقیت و رنگ ها در بسته بندی جزو عوامل تعیین کننده در خرید و بازاریابی مشتریان هستند. رنگ به وضوح نقش مهمی در جلب توجه مصرف کننده امروزی دارد و پیوند عمیقی بین احساسات و منطق خرید ایجاد می‌کند.

معانی استفاده از هر رنگ در بسته بندی

مطالعات نشان می‌دهد هر رنگ دارای مفهوم به خصوصی است که باید در جایگاه مناسب به کار برود. مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است که نشان می‌دهد بسته بندی آبی و قرمز بسیار محبوب تر از رنگ های دیگر می‌باشد. علاوه بر این ، بسته بندی زرد کمترین محبوبیت را داشت.

در ادامه مفاهیم پشت برخی رنگ‌ها را با هم بررسی می‌کنیم تا انتخاب راحت‌تری بین گزینه‌های رنگی در بسته بندی داشته باشید.

روانشناسی رنگ سیاه

استفاده از رنگ سیاه به عنوان یک رنگ اصلی در بسته بندی شما، از سطح بالایی از هویت محصول برخوردار است. همچنین ظرافت بالای کار را نشان می‌دهد. در سطح جهانی، رنگ مشکی طیف گسترده ای از احساسات را نشان می دهد؛ از اعتماد به شر تا نماد قدرت و همچنین عزاداری. انتخاب رنگ های بسته بندی مختلف برای جایگاه‌های مختلف در هنگام فروش جهانی قابل تأمل است و برداشت‌های متفاوتی از آن دریافت می‌شود.

  • ممکن است حس ظرافت، رسمیت، مرگ، شر و راز را برانگیزد.
  • ممکن است ترسی ناشناخته را در ذهن فراخوانی کند.
  • گاهی اوقات دارای بار منفی است.
  • احساس قدرتمند بودن را به مخاطب منتقل می‌کند.
  • برخی اوقات نماد غم و اندوه است.

روانشناسی رنگ سفید

بسته بندی سفید در محصول شما سادگی را نشان می دهد. رنگ تمیز و خالص (یا فقدان آن) امکان ارسال پیام کوتاه و واضح را فراهم می کند و از آن صلح و آرامش به وجود می آید. سفید در رنگ های بسته بندی همچنین می تواند افکار خلاقیت را در ذهن القا کند ، شبیه بوم سفید با امکان بی پایان می‌باشد.

  • ممکن است حس نور، خوبی، بی‌گناهی، پاکی و بکر بودن را برانگیزد.
  • بر حس مثبت بودن استناد می‌کند.
  • اغلب برای نشان دادن ایمان و پاکی استفاده می‌شود.
  • ایمنی، خلوص و تمیزی را نشان می‌دهد.

روانشناسی رنگ قرمز

بسته بندی قرمز رنگ زننده‌ای است و برای جلب توجه در رنگ های بسته بندی انتخاب مناسبی می‌باشد. علاوه بر این، قرمز متابولیسم را به شدت افزایش می‌دهد! این رنگ برای غذاها مفید است، زیرا متابولیسم متحرک باعث افزایش اشتها می شود. رنگ قرمز همچنین می تواند احساس هیجان و شور ایجاد کند.

  • ممکن است انرژی، جنگ، قدرت، عزم راسخ، اشتیاق، میل و عشق را برانگیزد.
  • میزان تنفس، ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد.
  • گاهی نشان دهنده هشدار خطر است.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی رنگ سرگرم کننده‌ای است! چندین مطالعه نشان داده است که نارنجی، زرد و قهوه ای با محصولات ارزان قیمت یا مقرون به صرفه ارتباط دارد، اما در میان کودکان رنگ محبوب‌تری است؛ همچنین مربوط به غذاهای سیرکننده می‌باشد.

  • شور و حرارت رنگ قرمز و انرژی و گرمای رنگ زرد را در خود جا داده است.
  • ممکن است در بین رنگ های بسته بندی شادی و آفتاب و هوای گرم باشد.
  • اغلب احساس شوق، شیفتگی، خوشبختی، خلاقیت، جاذبه، موفقیت و تشویق را به مخاطب القا می‌کند.

روانشناسی رنگ سبز

به زبان ساده، سبز طبیعی است. رنگ سبز اغلب با سلامتی، تندرستی و پول ارتباط دارد. از رنگ سبز برای اتصال محصول خود با محیط زیست استفاده کنید. با این حال، در برخی از کشورها مانند اندونزی رنگ سبز در واقع ممنوع است، پس به جغرفیای استفاده از رنگ‌ها در بسته بندی توجه کنید.

  • اغلب حس رشد، طراوت، باروری، هماهنگی، و طبیعت را برمی‌انگیزد.
  • نمادی از اعتماد، وفاداری، خرد، اعتماد به نفس، هوش، ایمان، حقیقت و بهشت است.
  • رنگ سبز توانایی کاهش سرعت متابولیسم بدن و ایجاد احساس آرامش در انسان را دارد.
  • برای توجه به ثبات و استقامت استفاده می‌شود و برای ذهن مفید است.

روانشناسی رنگ زرد

زرد قابل مشاهده ترین رنگ در طیف رنگ های بسته بندی روشن است. زرد هنگامی که به عنوان رنگ اصلی در بسته بندی شما استفاده می شود، هیجان و مثبت بودن را ترشح می کند. زرد رنگ خوبی برای استفاده در نمایشگرهای خرده فروشی است تا مشتری را به سمت محصول شما بکشاند. همچنین نمونه ای از خوشبختی و محصولی سبک وزن است.

  • حس شادی، خوشبختی، عقل و انرژی را منتقل می‌کند.
  • نشاط را به ارمغان می‌آورد و فعالیت ذهنی را تقویت می‌کند.
  • گاهی به معنای عزت و وفاداری به کار می‌رود.
  • انرژی عضلانی را ارتقا می‌دهد و همچنین موجب جلب توجه می‌شود.

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش تخیل را در مصرف کنندگان فراخوانی می کند. همچنین موفقیت و منحصر به فرد بودن در آن مشخص است. مانند گذشته خاص جنسیت مونث نیست، اما همچنان تمایل بیشتری به جلب توجه زنان و کودکان دارد. این یک رنگ پررنگ است که در رنگ های بسته بندی مصرف کنندگان را فریب می دهد تا بیشتر نگاه کنند.

  • ترکیبی از آرامش آبی و شور و شوق قرمز را در بر دارد.
  • به عنوان نمایشی از قدرت، تجمل، سلطنت، جاه طلبی و اشراف عمل می‌کند.
  • گاهی ثروت یا حال و هوای زنانه را نشان می‌دهد.
  • ممکن است حس رمزآلود بودن و خلاقیت را برانگیخته کند.

روانشناسی رنگ آبی

آبی رنگ اعتماد و قابلیت اطمینان است و با طیف گسترده و مختلف به این باور معنا می بخشند. طیف تیره آن جسورانه تر، نمایانگر یک محصول جدی یا حرفه ای هستند. طیف روشن‌تر سبک تر است خلاقیت و سبک بینی بیشتری را نشان می‌دهد. رنگ آبی همچنین به آرامش و امنیت کمک می کند.

  • نشان دهنده اشتیاق، دلسوزی، معنویت و صداقت است.
  • گاهی صلح، انعطاف پذیری و تخیل را نشان می‌دهد.
  • حس منحصر به فرد بودن و اصالت را به مخاطب منتقل می‌کند.

انتخاب رنگ با شماست

در نهایت این انتخاب با شماست که از بین رنگ های بسته بندی گزینه درست را استفاده کنید. باید اشاره کرد که متخصصان مجموعه آذین پک در انتخاب رنگ سازمانی جهت استفاده در بسته بندی، به شما کمک می‌کنند. کافیست فعالیت سازمان خود را به طور خلاصه برای ما بیان کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن رنگ سازمانی شما مطابق با استانداردهای جهانی تعیین شود.

اکنون که خلاصه ای از برخی از رنگ های بسته بندی را مرور کردیم، چگونه می توانید از این روش در استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنید؟ شکل بسته شما همچنین می تواند در تصمیم مصرف کنندگان برای خرید محصولات شما نقش داشته باشد، بنابراین هنگام طراحی این نکته را به خاطر بسپارید! می خواهید درباره چه رنگ های دیگری بیشتر بدانید؟ آیا آزمایش رنگ با بسته کالای خود انجام داده اید؟ تجربه خود را در نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

اگر به دنبال طراحی بسته بندی خود با تمرکز بیشتر بر انتخاب رنگ هستید، اجازه دهید مکالمه را شروع کنیم. تیم ما با تکیه بر طراحی بسته بندی برجسته، ماشین آلات حرفه‌ای بسته بندی و تیم متخصص؛ به درآمدزایی بیشتر کسب و کار شما کمک کند.

نتیجه گیری

رنگ های بسته بندی به شدت روی برندینگ و مارکتینگ اثر گذار است. هر رنگ نیز در جایگاه مختلف، معانی متفاوتی دارد که باید به آن توجه کرد. بسته بندی‌های خاص و استفاده از رنگ‌های جذاب نوعی مزیت رقابتی نیز محسوب می‌شود و شما را به سمت ارتقای بیزنس هدایت می‌کند. مسیر این پیشرفت هم اکنون با شماره گیری تلفن‌های مجموعه آذین پک فراهم است. بسته‌های رنگی خود را به آذین پک بسپارید.