برای درک مفهوم برندینگ (برندسازی) ابتدا باید تعریف محصول و برند را بدانیم. در ادامه قصد داریم نگاهی به «برندینگ» بیاندازیم و سعی کنیم با مثال های ساده پاسخی روشن برای آن ارائه کنیم!

محصول

به طور کلی، محصول به چیزی اطلاق می شود که برای برطرف کردن یک خواسته یا نیاز به بازار ارائه شود. محصول می تواند شامل هر چیزی بشود. به عنوان مثال کالاهای فیزیکی، خدمات و غیره.

یک محصول می تواند هر چیزی باشد، از اقامت در هتل گرفته تا رزور پرواز، کلاس زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره.

برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقشی که در تعریف برند دارد، از مثال آب استفاده می کنیم:

آب منبعی رایگان است و هر انسانی برای بقا به آب نیاز دارد. با این حال، روزی که شرکت‌ها شروع به تجاری‌سازی آن کردند، به یک محصول تبدیل شد. (مثلا: فروش آب معدنی در بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی.)

حال، چگونه شرکت‌های مختلف می‌توانند یک محصول مشابه را بفروشند و مردم را متقاعد کنند که بجای رقبا محصول آنها را انتخاب کنند؟

برند

برند به نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری گفته می شود که کالا یا خدمات یک فروشنده را از سایر فروشندگان متمایز می کند.

یک برند، ایده یا ذهنیت ای است که مردم هنگام فکر کردن در مورد محصولات، خدمات و فعالیت های خاص یک شرکت دارند.

فقط ویژگی های فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد می کند، بلکه احساساتی که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن دارند در شکل گیری برند موثر است. ترکیب نشانه‌های فیزیکی و احساسی زمانی ایجاد می‌شود که فرد در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ارسال شده قرار گیرد.

یک محصول می تواند به راحتی توسط سایر بازیگران بازار کپی شود، ولی یک برند همیشه منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، پپسی و کوکاکولا طعم بسیار مشابهی دارند، اما بنا به دلایلی، برخی از مردم بیشتر با کوکاکولا و برخی دیگر با پپسی ارتباط برقرار می کنند.

دوباره به مثال قبلی برگردیم. محصول آب است، اما شرکت ها برای متقاعد کردن مردم برای خرید محصول خودشان، برند های مختلف مانند Evian، Perrier، Fiji یا Volvic را به وجود آورده اند. و هر یک از این برند ها شعار تبلیغاتی متفاوتی برای محصول خود ارائه می دهد:

Evian به شما حس جوانی می دهد.

Perrier با طراوت، جوشان و جذاب

Fiji خالص، سالم، طبیعی

یک برند احساس درونی فرد در مورد یک محصول یا شرکت خاص است. هر شخصی نسخه مخصوص به خود را از آن ایجاد می کند. احساس مصرف کنندگان نسبت به برخی برند ها می تواند دلیل کاهش یا افزایش محبوبیت آن ها باشد.

برندینگ یا برندسازی

برندسازی یا برندینگ معنا بخشیدن به یک سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مصرف کنندگان است. این استراتژی توسط سازمان‌ها طراحی شده تا به افراد کمک کند تا سریعاً برند آنها را شناسایی کنند. شرکت ها با نشان دادن ویژگی های خود، دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به محصولات رقبا به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند.

هدف، جذب و حفظ مشتریان وفادار با ارائه محصولی است که با آنچه برند وعده داده یکی باشد.

چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

مصرف کنندگان

همانطور که در بالا گفته شد، یک برند هنگامی که مصرف کنندگان بین چند محصول مشابه نمی توانند انتخاب کنند، به تصمیم گیری آنها در انتخاب محصول کمک می کند.

کارمندان، سهامداران، اشخاص ثالث

 علاوه بر کمک به مصرف کنندگان به انتخاب بین محصولات مشابه، استراتژی های برندسازی موفق به شهرت و اعتبار شرکت می افزایند. این امر می تواند بر طیفی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران، ارائه دهندگان و توزیع کنندگان تأثیر بگذارد.

برندسازی یا برندینگ چطور انجام می شود؟

شرکت ها از ابزارهای مختلفی برای ایجاد و شکل دادن به یک برند استفاده می کنند. به عنوان مثال، برندسازی را می توان از طرق زیر انجام داد:

  • تعریف برند: هدف ها، ارزش ها، وعده ها
  • موقعیت یابی برند
  • هویت برند: نام، طراحی هویت بصری (که شامل طراحی لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی ها و…)
  • تبلیغات و ارتباطات: تلویزیون، رادیو، مجلات، وب سایت، اپ های موبایل…
  • حمایت و مشارکت
  • طراحی محصول و بسته بندی
  • تجربه داخل فروشگاه
  • تجربه فضای کاری و سبک مدیریت
  • خدمات مشتری
  • استراتژی قیمت گذاری

در مثال ما از آب، طراحی بسته بندی و تبلیغات احتمالا قوی ترین ابزار مورد استفاده بازاریابان است.

طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی خوب به فروش محصول کمک می کند، توجه مصرف کنندگان را جلب می کند و آن ها را با ویژگی های محصول آشنا می کند. همچنین برند را از رقبا در قفسه فروشگاه ها متمایز می کند.

البته بسته بندی فقط طراحی نیست. مواد انتخاب شده در بسته بندی نیز می تواند بر محبوبیت برندها تأثیر بگذارد.

تبلیغات

تبلیغات نیز ابزاری قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن به دنیای برند است، چون بصری است و داستان محصول/شرکت را بیان می کند.

به زبان ساده، یک محصول چیزی است که شما می فروشید، یک نام تجاری (برند) تصویر درک شده از محصولی است که می فروشید، و برندسازی استراتژی ایجاد آن تصویر است.