درست همانطور که هویت شخصی تان شما را منحصر به فرد می کند، هویت برند شما نیز همان ویژگی خاصی است که کسب و کار شما را از سایر رقبا متمایز می کند. طراحی هویت برند شما چیزی است که شرکت شما را شکل می دهد.

هویت برند چیست؟ چه ربطی به طراحی دارد؟ چطور یک هویت برند قوی بسازید تا سطح کسب و کار شما را ارتقاء دهد؟

تعریف هویت برند

هویت برند مجموعه ای از تمام عناصری است که یک شرکت برای خلق تصویری مناسب برای مصرف کننده خود ایجاد می کند. هویت برند با «تصویر برند» و «برندینگ» متفاوت است، حتی اگر این اصطلاحات گاهی اوقات بجای هم استفاده شوند.

برندسازی به شیوه بازاریابی برای شکل دادن یک برند متمایز اشاره دارد. برند بازتاب شرکت در چشم مردم است.

هویت برند چیزی است که باعث می شود مشتریان شما فورا شما را تشخیص دهند. مخاطبان هویت برند شما را با محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید مرتبط می‌کنند و این هویت ارتباط بین شما و مشتریانتان را شکل می دهد، باعث جذب مشتریان وفادار می شود و بر نظر آنها در مورد نام تجاری شما اثر می گذارد.

چطور یک هویت برند قوی خلق کنیم

برند خود را بشناسید

ابتدا باید برند خود را بشناسید و بدانید که به عنوان یک برند چه هستید؟ بعد از جواب دادن به این پرسش، می توانید به این فکر کنید که می خواهید از چه عناصر ملموسی در هویت برند خود استفاده کنید.

چیزی که شما به عنوان برند هستید از چند المان تشکیل شده است:

  • ماموریت شما
  • ارزش های شما
  • شخصیت برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چه شخصیتی داشت؟)
  • موقعیت منحصر به فرد شما (چگونه خود را از رقبا متمایز می کنید؟)
  • صدای برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چطور ارتباط برقرار می کرد؟)

این ها عناصری هستند که برند شما را تعریف می کنند. مهم است که قبل از شروع ساختن هویت برند خود درک روشنی از هر یک داشته باشید.

اگر در درک اینکه دقیقاً چه چیزی هستید مشکل دارید، نگران نباشید. بعضی وقت ها، یک طوفان فکری ساده می تواند در درک این موضوع به شما کمک کند.

سعی کنید به این پرسش ها پاسخ دهید:

  • چرا این کار را شروع کردیم؟
  • چه ارزش هایی برای ما به عنوان یک شرکت مهم است؟
  • چه کارهایی را بهتر از دیگران انجام می دهیم؟
  • چه چیزی ما را خاص و متفاوت می کند؟
  • اگر بخواهیم نام تجاری خود را در سه کلمه توصیف کنیم، آن ها چه خواهند بود؟
  • سه کلمه ای که دوست داریم مشتریانمان برای توصیف ما از آنها استفاده کنند چیست؟

پس از مشخص شدن اینکه به عنوان یک نام تجاری چه هستید، زمان آن رسیده که هویتی بسازید تا به برند شما جان ببخشد و نام تجاری شما را به مشتریان معرفی کند.

پایه و اساس هویت برند طراحی است.

طراحی شما چیزی است که هویت برند شرکت شما را می سازد.

المان های استفاده شده در طراحی عناصر ملموسی هستند که نحوه دیده شدن برند شما را تعیین می کنند. چیزهایی مثل لوگو، بسته بندی، طراحی وب، گرافیک شکبه های اجتماعی، کارت ویزیت و حتی لباس هایی که کارمندان شما می پوشند.

به عبارت دیگر، یک طراحی خوب = یک هویت برند خوب = ایجاد کسب و کاری موفق که نشان دهنده شخصیت شما به عنوان یک نام تجاری است.

حال، چطور با یک طراحی خوب، هویت برندی ایجاد کنید تا سطح کسب و کار شما را ارتقاء دهد؟

طراحی برند شما

قبل از شروع طراحی، باید از پایه شروع کنید و اصول و ساختار طراحی خود را مشخص کنید.

ساختار طراحی و اصولی که باید در طراحی خود تعیین کنید عبارتند از:

تایپوگرافی

نوع فونتی که برای برند خود انتخاب می کنید بسیار مهم است. نوع تایپوگرافی که انتخاب می کنید چیزهای زیادی در مورد برند شما نشان می دهد، پس باید فونت های خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

پالت رنگ

مصرف کنندگان با رنگ‌های مختلف پیوندهای روانی دارند و استفاده استراتژیک از رنگ‌های برند و رنگ‌های لوگو می‌تواند تأثیری جدی بر نحوه دیده شدن برند شما توسط مخاطبان شما داشته باشد.

فرم/شکل

به فرم و شکل طراحی نیز بیاندیشید. این عنصر ظریف اما موثر می تواند برای تقویت واکنش دلخواه شما که از مشتریان دریافت می کنید مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، لوگوی دایره ای و دارای لبه های نرم، واکنش بسیار متفاوتی را نسبت به لوگوی تیز و مربعی بر می انگیزد.

طراحی هویت برند شما

حال، وقت آن است که با یک طراح کار کنید تا هویت برند خود را بسازید و شخصیت خود را به عنوان یک برند به طرحی ملموس تبدیل کنید تا بتوانید از آن در بازاریابی استفاده کنید.

شما می توانید از المان های مختلفی بهره بگیرید. بسته به ماهیت کسب و کار شما، یک المان ممکن است مهم تر از دیگری باشد.

برای مثال، یک رستوران باید روی طراحی منو و طراحی محیط رستوران زمان زیادی صرف کند ولی یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید بیشتر روی طراحی سایت و صفحات مجازی خود در شبکه های اجتماعی تمرکز کند.

المان های هویت برند شامل موارد زیر می شوند:

لوگو

طراحی لوگوی شما اساس هویت برند شماست. بیاد داشته باشید، لوگوی شما باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • به وضوح نشان دهد که شما به عنوان برند چه هستید و چه چیزی برای برند شما ارزش محسوب می شود.
  • از نظر بصری جذاب باشد.
  • از مد نیافتد.
  • مطابق با استانداردهای صنعت شما باشد – ولی اگر میخواهید متفاوت باشد، این کار را عمدا انجام دهید.
  • تاثیری ماندگار بر مخاطبان شما بگذارد.

وبسایت

وب سایت شما یکی از مهم ترین جنبه های هویت برند شماست. مخصوصا اگر یک کسب و کار آنلاین یا یک محصول دیجیتالی دارید، مشتریان شما قطعاً قبل از تصمیم گیری برای خرید از شما، وب سایت شما را بررسی خواهند کرد. وب سایت شما جایی است که هویت برند شما باید با قدرت کامل نشان داده شود.

بسته بندی محصول

اگر محصول فیزیکی ارائه می کنید، بسته بندی محصول کلید جذب مشتریان است. ارزش طراحی خوب را در بهبود تجربه دست کم نگیرید، زیرا می تواند باعث ایجاد وفاداری و تکرار خرید از سوی مشتریان شود. بسته بندی فرصتی عالی برای درخشش طرح شماست.

کارت ویزیت

کارت ویزیتی که خوب طراحی شده باشد، این فرصت را به شما می دهد تا دیدگاه مثبتی در چشم مصرف کننده ها در مورد برند خود ثبت نمایید. برای طراحی کارت ویزیت، یک طرح ساده کفایت می کند: لوگوی شرکت شما در یک طرف کارت و اطلاعات کلیدی در طرف دیگر کافی است.

طراحی ایمیل

ایمیل راهی عالی برای تعامل با مشتریان و پیشبرد کسب و کار است. اگر می‌خواهید کسب و کار خود را از طریق ایمیل توسعه دهید، به استراتژی طراحی مناسبی نیاز دارید. به هدف ایمیل فکر کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید در مورد لباس های جدیدی که موجود کرده اید به مشتریان خود بگویید، می توانید چند تصویر خوب از لباس ها را در ایمیل قرار بدهید.

راهنمای سبک برند ایجاد کنید

حال که همه المان های شما مشخص شد باید آن ها را کنار هم قرار داد و مطمئن شد که درست از آن ها استفاده می شود. ایجاد راهنمای سبک برند باعث می شود که طرح های آینده با هویت برند شما مرتبط باشند و تصویری درست از نام تجاری شما در ذهن مخاطب خلق کنند.

ثبات کلید خلق یک هویت برند قوی است. برند شما روی وبسایت نباید با چیزی که روی شبکه های اجتماعی هست متفاوت باشد چون باعث سردرگمی مخاطب می شود و برند شما را غیر قابل اعتماد و آماتور نشان می دهد. همیشه به راهنمای برند که تمام المان های هویت برند شما را پوشش دهد، پایبند باشید. زیرا در بلندمدت به وفاداری به نام تجاری شما و به رسمیت شناختن آن کمک می کند.

هویت برند به زبان ساده

هویت برند چیزی است که شما را از رقبا متمایز می کند، ویژگی های شما را به مصرف کنندگان نشان می دهد. همچنین باید بتواند بازخوردی مناسب برای آنها ایجاد نماید.