در یک بازار پر رقابت، برندها برای متمایز شدن از رقبا باید سخت تلاش کنند. و مدیران بازاریابی محصول علاوه بر پیدا کردن راه حل های موثر باید مشتریان را متقاعد کنند که برند آنها بهترین انتخاب است. امروزه، بسته بندی چیزی ورای یک پوشش محافظ برای محصول بوده و به یک استراتژی قدرتمند برای بازاریابی محصول و برند تبدیل شده است. تاثیر بسته بندی بر رفتار مصرف کننده قابل توجه است. 72٪ از امریکایی ها معتقدند که طراحی بسته بندی محصول نقش مهمی در تصمیم های خرید آنها داشته و 81٪ طراحی بسته بندی را عاملی تاثیرگذار در هنگام خرید هدایا ذکر می کنند.


در ادامه برخی از روش های تاثیر بسته بندی بر رفتار مصرف کننده را مورد بررسی قرار می دهیم.

جلب توجه از طریق طراحی منحصر به فرد

بسته بندی محصول اولین برخورد مشتری با محصول شما (و شاید با برند شما) می باشد. یک بسته بندی منحصر به فرد فرصتی عالی برای معرفی برند شما به مصرف کننده است. با این حال، در این بازار پر رقابت فعلی، احتمال اینکه محصولات مشابه از برندهای متفاوت، یک موتیف یا ظاهر مشترک داشته باشند امری اجنتاب نا پذیر خواهد بود.

یکی از ترند های جدید در رفتار مصرف کننده، به اشتراک گذاری تجربیات از طریق شکبه های اجتماعی است. طبق گزارش وبسایت Dotcom Distribution، چهل درصد از مصرف کنندگان عکس هایی از بسته بندی محصولات که طراحی خاص و منحصر به فرد داشته باشند را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند که منحصر به فرد یا برند باشد. پس می توان نتیجه گرفت که بسته بندی خلاقانه محصول می تواند برند شما را از رقبا متمایز کرده و در مورد خود محصول نیز آگاهی ایجاد کند.

بکارگیری رنگ ها به عنوان محرک های احساسی و روانی

تنها 90 ثانیه طول می کشد تا افراد (پس از تعامل اولیه خود با یک محصول) تصمیم بگیرند که محصول را خریداری کنند یا نه. و 62 تا 90 درصد این ارزیابی و (تصمیم ها) تنها بر اساس رنگ صورت می پذیرد. رنگ‌ ها نقشی حیاتی در بسته‌ بندی محصول دارند زیرا می ‌توانند مضامین رایج مرتبط با محصول شما را منعکس نمایند. همچنین رنگ ها با برانگیختن احساسات مختلف بر ادراک مشتریان تاثیر می گذارند.

برای مثال، رنگ قرمز با جنب و جوش و حرکت، هیجان و فعالیت مرتبط است. نکته کلیدی استفاده از رنگ هایی است که حال و هوای محصول شما را به خوبی نشان دهند.

پاسخ به سوالات مصرف کننده

بسته بندی شما ابزاری برای برقراری ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان است. پس نوع طراحی و اطلاعات چاپ شده بر روی آن باید دقیق نشان دهد که محصول برای چه منظوری است و هرگونه سوال و ابهامی را (برای مصرف کننده) برطرف کند.

درج اطلاعات مهم بر روی بسته بندی محصول، مانند جزئیات محصول، مشخصات و تاریخ های مربوطه، می تواند به راحتی بر رفتار مصرف کننده تاثیر بگذارد. و قرار دادن این اطلاعات مهم، تشخیص مناسب بودن محصول را برای خریداران آسان تر نموده، به افزایش شهرت برند شما کمک کرده و در نهایت باعث ایجاد حس اعتماد بین مصرف کننده و برند شما می شود.

بسته بندی نشان دهنده کیفیت محصول است

بسته بندی علاوه بر داشتن طراحی جذاب و منحصر به فرد، باید کیفیتی مشابه محصول شما را تداعی کند. بسته به بازار و مخاطب هدف، ظاهر و حسی که بسته بندی شما منتقل می کند متفاوت خواهد بود. در هر حوزه ای که فعالیت می کنید بخاطر داشته باشید که یک بسته بندی عالی و باکیفیت بدون توجه به صنعت، تاثیری خارق العاده خواهد داشت.

بسته بندی با کیفیت مصرف کنندگان را متقاعد نموده که به محصول داخل آن اعتماد کنند و حتی قیمت تمام شده محصول را (به خصوص در مورد اقلام لوکس) برایشان توجیه می کند. برند بودن و داشتن بسته بندی ممتاز می تواند بر رفتار مصرف کننده تاثیر بگذارد، طبق آمار، 61 درصد از مصرف کننده ها، اگر یک محصول بسته بندی درجه یک و با کیفیت داشته باشد مجدد آن را خریداری کنند.

حفظ کاربرد و حس بسته بندی

همانطور که مشخص است، وظیفه اصلی بسته بندی نگهداری و محافظت از محصول است. برخی از عوامل تاثیر گذار بر رفتار مصرف کننده در هنگام تصمیم گیری برای خرید عبارتند از:

اندازه بسته بندی، استحکام و توانایی آن در ایمن نگه داشتن محصول، و سهولت استفاده از آن است.

علاوه بر این، فرآیند آنباکسینگ یک محصول بر تجربه کلی مصرف کننده اثر می گذارد. طبق آمار 55 درصد از مصرف‌ کنندگانی که ویدیوهای آنباکسینگ را تماشا می ‌کنند بیان نموده اند که (شیوه آنباکسینگ) آنها را متقاعد کرده است که محصول را بخرند. همین امر نشان دهنده ارزش و اهمیت طراحی بسته بندی و ارائه یک تجره آنباکس خوب به مشتریان است.

ارزش ها و چشم انداز برند خود را با مصرف کنندگان به اشتراک بگذارید.

امروزه خریدهای مصرف کنندگان آگاهانه تر شده پس مهم است که ارزش ها و چشم انداز برند خود را از طریق بسته بندی محصول به اشتراک بگذارید.

امروزه موضوعاتی مثل شفافیت محصول (محصول چیست و مواد تشکیل دهنده آن از کجا آمده)، سازگار با محیط زیست و… برای مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت است. و آنها از برند هایی حمایت می کنند که همین ارزش های مشابه را داشته باشند. مثلا بسته بندی سازگار با محیط زیست می تواند رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس یک نظرسنجی، 78 درصد از مصرف کنندگان محصولاتی که بسته بندی سازگار با محیط زیست دارند را ترجیح می دهند.

درک تاثیر بسته بندی بر رفتار مصرف کنندگان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بسته بندی چیزی ورای یک پوسته و لایه محافظ برای محصول است. بسته بندی بخشی از برند شما است. و یک بسته بندی خاص، جذاب و با کیفیت می تواند مصرف کنندگان را متقاعد کند که محصول شما (از رقبا) یک یا چند گام جلوتر است.

مشاوره رایگان بسته بندی و کارتن سازی