امروزه محصول کارتن تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما شده است و این ماده مقاوم، سبک و مستحکم، تبدیل به انتخابی عالی برای بسته بندی محصولات مختلف شده. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خود کارتن چگونه ساخته می شود؟ در این مقاله، قصد داریم به طور مختصر به فرایند تولید کارتن را شرح داده و مراحل مختلف تولید را (از مواد اولیه تا محصول نهایی) را بررسی نماییم. با آذین پک همراه باشید.

تامین مواد اولیه

سفر تولید کارتن با تهیه مواد اولیه آغاز می شود. اجزای اصلی، کاغذ و چسب هستند. این کاغذ معمولا از الیاف بازیافتی یا خمیر کاغذ تهیه می شود. کیفیت کاغذ استفاده شده بر استحکام و عملکرد محصول نهایی تاثیر می گذارد.

تولید خود کاغذ

اولین گام در تولید کارتن، تولید خود کاغذ است. متریال خام مانند خرده‌های چوب، کاغذ های بازیافتی و یا خمیر کاغذ، تحت یک سری فرآیندها قرار می‌گیرند تا آنها را به صورت کامل خمیر می کنند. سپس این خمیر با آب مخلوط شده و یک ماده دوغاب مانند شکل می گیرد.

سپس این مخلوط از یک سری صفحه و غلتک عبور داده شده تا ناخالصی ها از بین برود و یک ورق یکنواخت ایجاد شود. در مرحله بعد، این ورق فشرده و خشک می شود و رطوبت اضافی از بین برود و در نتیجه صفحات کاغذی با ضخامت و استحکام یکنواخت به دست می آیند.

موج دار کردن

هنگامی که ورق های کاغذ آماده می شوند، تحت فرآیند موج دهی قرار می گیرند. این موج دهی باعث استحکام محصول نهایی کارتن می شود. در این مرحله، کاغذ به یک دستگاه که از یک سری رول موج‌ دار تشکیل شده، وارد می شود. این رول ها دارای برجستگی هایی به نام فلوت هستند که روی کاغذ فشار داده می شوند تا ورق کاغذ به شکل موج دار شود.

کارتن، معمولا از یک یا چند لایه کاغذ موج دار (فلوت دار) ساخته شده است که بین ورق های کاغذی صاف قرار می گیرند. کارتن ها فلوت مختلفی مانند A، B، C، E و F دارند که هر کدام ویژگی های خاصی را برای کاربردهای مختلف ارائه می دهند.

چسب زنی

برای اطمینان از چسبندگی لایه ها بهم، در طول فرآیند تولید کارتن از چسب استفاده می شود. معمولا از چسب های بر پایه نشاسته به دلیل سازگاری با محیط زیست و ایجاد چسبندگی عالی استفاده می شوند. چسب دقیقا روی قسمت فلوت شده (برآمده) می خورد.

ورق های صاف (که ورق موج دار در بین آنها قرار می گیرد) با دقت روی ورق موج دار آغشته به چسب قرار می گیرند. در نهایت ورق ها از میان غلتک های گرم عبور داده شده و گرمای غلطک ها باعث فعال شدن چسب می شود و ورق ها را به خوبی به هم می چسباند.

برش و شکل دهی

پس از تولید، این ورق های کارتن با ابعاد مشخص شده برش می خورند. سپس ورق ها روی هم چیده می شوند. دستگاه های برش پیشرفته که مجهز به سیستم‌ های اندازه‌گیری دقیق هستند، سایز و اندازه صحیح کارتن ها را برای مشتریان تضمین می‌کنند.

علاوه بر این، از دستگاه های دایکات برای برش طرح های خاص روی کارتن استفاده می شود. که  امکان تولید طرح های پیچیده را فراهم می آورد.

چاپ

کارتن را می توان از طریق تکنیک های چاپ و تکمیل سفارشی کرد. گرافیک ها، آرم ها و اطلاعات محصول با کیفیت بالا را می توان با استفاده از روش های چاپ فلکسو، فلت بد و سیلک، مستقیما روی سطح کارتن چاپ کرد. فرآیندهای تکمیلی مانند لمینیت کردن می تواند جذابیت بصری را افزایش داده و باعث محافظت بیشتر شود.

کنترل کیفیت

در طول فرایند تولید کارتن، اقدامات کنترل کیفیت دقیق برای اطمینان از مطابقت محصول نهایی با استانداردهای صنعت اجرا می شود. نمونه ها به طور منظم برای استحکام، دوام و سایر معیار های عملکرد آزمایش می شوند. این امر به شناسایی هر گونه مشکل بالقوه در مراحل اولیه کمک می کند و امکان انجام تنظیمات و حفظ ثبات در محصول نهایی را فراهم می کند.

در این نوشته سعی نمودیم به طور مختصر فرایند تولید کارتن را توضیح دهیم. مجموعه بزرگ آذین پک، تولید کننده انواع کارتن و جعبه و دارنده کارخانه مجهز کارتن سازی و جعبه سازی در مشهد می باشد. تیم مجرب و خلاق آذین پک در زمینه طراحی گرافیک، مدل سازی و ساخت ماکت شما را در رسیدن به بسته بندی مطلوبتان یاری می نماید.