در راستای انقلاب و توسعه روز افزون در فروش آنلاین محصولات و همچنین تحولات بزرگی که در فن آوری چاپ شاهد آن هستیم، بازار بسته بندی با کارتن به سرعت در حال رشد و پیشرفت می باشد.

رشد استفاده از بسته بندی کارتنی، بیش از انتظار بوده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده از بسته بندی یکبار مصرف بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است و از طرفی سطح کاغذ نسبت به بسیاری از سطوح دیگر مثل شیشه، فلز و پلاستیک بستر مناسبی برای ویروس کرونا نیست.

تحقیقات نشان می دهند سالیانه حدود 4 درصد میزان استفاده کارتن برای بسته بندی افزایش می یابد، که ارزش این صنعت را در سال 2023 میلادی به مبلغی بالاتر از 300 میلیارد دلار خواهد رسانید.

 

فروش اینترنتی کالا

فروش کالا به صورت اینترنتی با شتابی باور نکردنی رو به افزایش می باشد، تخمین زده می شود تنها در اروپا شاهد رشد سالیانه 20 درصدی در فروش الکترونیک خواهیم بود. با این افزایش فروش در محصولات شاهد افزایش نیاز برای بسته بندی و حمل و نقل نیز خواهیم بود که بهترین گزینه برای آن استفاده از کارتن است که نقشی انکار ناپذیز در محافطت از کالا و تبلیغات آن دارد.

مطالعات انجام شده نشان می دهند در سال 2023 میلادی تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی به بیش از 5.5 تریلیون دلار خواهد رسید. و این امر تاثیر زیادی در صنعت بسته بندی و خصوصا کارتن سازی خواهد داشت زیرا این رسته کاری با توجه به ویژگی های منحصر به فرد کارتن بالغ بر 80 درصد بسته بندی های کالای اینترنتی را بر عهده خواهد داشت.

یکی از نقش های مهمی که کارتن به عهده دارد برند سازی محصولات و کسب و کار ها استفاده از امکان چاپ طرحهای گرافیکی جذاب می باشد. از طرفی فروشگاه های اینترنتی برای عرضه محصولات عموما نیاز به بسته بندی دوم پیدا می کنند. فروشگاه های اینترنتی به کمک کارتن و چاپ می توانند خود را به مشتریان بشناسانند. به عنوان مثال دیجی کالا در ایران و آمازون در آمریکا بهره برده اند.

 

تناسب محصول و بسته بندی

یکی دیگر از تحولات پیش روی صنعت کارتن سازی استفاده از فن آوری تولید کارتن متناسب با محصول برای خرده فروشی ها و فروشگاه های اینترنتی می باشد. این فناوری امکان تولید بسته بندی دوم، بصورت تکی و کاملا سفارشی و بر اساس اندازه دقیق کالای بسته بندی شده، حتی در اشکال نامنظم امکان پذیر می سازد. استفاده از کارتن های متناسب با ابعاد کالا باعث محافظت بیشتر از محصولات می گردد و از طرفی نیاز به پر کننده های فضای خالی از محصول را منتفی می کند.

 

اهمیت محیط زیست

چون کاغذ ماده اصلی تشکیل دهنده کارتن می باشد آسیب کمتری به محیط زیست می رساند. علاوه بر تجزیه پذیری راحت تر کاغذ می توان بارها آن را بازیافت کرد. از طرفی اهمیت حفاظت از محیط زیست بر هیچ کس پوشیده نیست به همین خاطر استقبال عمومی برای بهره گیری از این نوع بسته بندی به مراتب بیشتر از استفاده از مواد پلیمری می باشد.

ازین رو، گرایش مارک ها و برند های بزرگ به بسته بندی ها و طرح هایی که به وضوح تعهد آنها را به حفظ محیط زیست نشان می دهد روز به روز افزایش می یابد.

رشد جمعیت

آمار ها گواه از افزایش جمعیت می دهند. برخی از جوامع مانند چین و هند رشد جمعیت شهر نشین آنها رو به افزایش است. این افزایش جمعیت (خصوصا جمعیت شهر نشین) و با توجه به الگو و عادات مصرف در شهرها که عموما از کالاهای بسته بندی شده استفاده می کنند خبر از بالا رفتن آمار مصرف کارتن را به همراه خواهد داشت.

این افزایش تقاضا و همچنین حرکت جامعه به سمت زندگی تک نفره (به ویژه گروه های سنی جوان)، تمایل به خرید بسته های مواد غذایی کمتر و کوچک تر باعث رشد بسته بندی با سایز های مناسب تر و اندازه های کوچک تر در فروشگاه ها شده است.

 

سخن آخر

به حداقل رساندن تلفات مواد غذایی از تولید و حمل و نقل تا رسیدن به دست مصرف کننده از امتیازات کارتن می باشد. استفاده هر چه بیشتر از صنایع بسته بندی هوشمند برای کمتر کردن ضایعات درون زنجیره های توزیع و همچنین اطمینان خاطر مصرف کنندگان از سلامت غذاهای بسته بندی شده باعث افزایش علاقه مندی به بسته بندی محصولات غذایی با کارتن شده است.