کارتن و جعبه جزو به صرفه ترین صنایع بسته بندی محسوب می گردد. علاوه بر هزینه مناسب به برخی ویژگی های دیگر مانند نقش آن در محافظت از کالا برای جلوگیری از آسیب های احتمالی در هنگام حمل و نقل اشاره کرد. همچنین، در چیدمان راحت تر کالا در قفسه های فروشگاه و در نتیجه فروش محصولات نیز نقش مهمی ایفا می کند.

کارتن و جعبه در فروش اینترنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می دانیم کارتن و بسته بندی اولین نقطه ارتباط مصرف کننده با کالا است. به عبارت دیگر کارتن قسمت جدایی ناپذیر از محصول می باشد که در معرفی آن و برندسازی نقش مهمی را بر عهده دارد.

توزیع راحت در فروشگاه

با کارتن و بسته بندی محصولات می توان  قفسه های فروشگاه ها را سریع و آسان پر و منظم نمود و این کار به نیروی انسانی و زمان کمتری نیاز خواهد داشت. همچنین جلوه بصری زیباتر نیز در قفسه ها و بخش های مختلف فروشگاه را مشاهده خواهیم کرد.

سهولت و کاهش هزینه ها در حمل و نقل

بسته بندی با کارتن یک راه حل ساده و ایده آل برای شرکت هایی است که میخواهند هزینه های حمل و نقل کالاهای خود را در حد ممکن کاهش دهند. چرا که بسته بندی محصولات با کارتن کمترین فضای ممکن را اشغال خواهد کرد و هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد. از ویژگی های قابل توجه دیگر کارتن، استحکام و موقاومت آن در حمل و نقل و تکانهای شدید احتمالی می باشد.

محصولات در کارتن های مادر عموما بصورت مکعب مربع یا مکعب مستطیل بسته بندی می شود و بر اساس تحقیقات انجام شده یک کامیون حدود 3 برابر بیشتر از زمانی بارگیری می کند که محصول در اشکال هندسی دیگری بسته بندی کرده باشند.

افزایش چشمگیر میزان حمل و نقل در سطح جهان باعث ایجاد آلودگی و انتشار گازهای گلخانه ای می شود که برای محیط زیست بسیار مضر است. بنابراین می توان با بسته بندی های صحیح علاوه بر صرفه جویی در هزینه به حفظ محیط زیست کمک کرد.

کارآمد و مقرون به صرفه

کارتن مقرون به صرفه ترین روش بسته بندی می باشد. زیرا کم وزن و سبک است و در عین حال در حفظ و سالم رساندن محصول به دست مصرف کنند عملکرد مناسبی دارد. از مقاومت و استحکام زیادی برخوردار است و باعث کاهش اثر ضربه های ناگهانی به محصول می گردد. بنابراین بسته بندی با کارتن به نسبت مزایای آن در مقایسه با سایر روشهای بسته بندی بسیار کم هزینه خواهد بود.

علاوه بر استحکام کارتن، امکان ایجاد و چاپ طرحهای گرافیکی زیبا بر روی کارتن از دیگر مزایای آن به حساب می آید.

همانطور که چینش محصولات در فروشگاهها اهمیت دارد پر کردن کارتن ها در زمان بسته بندی نیز مهم است و کارتن این امکان فراهم می کند تا به روش اتوماتیک عمل بسته بندی انجام گیرد. به این ترتیب در زمان و نیرو صرفه جویی صورت می گیرد.

در بسته بندی لوازم الکتریکی و الکترونیکی این امکان وجود دارد تا علاوه بر محصول اصلی، لوازم جانبی آن نیز در کارتن قرار گیرد تا علاوه بر عدم نیاز به بسته بندی دیگر از پراکندگی و سر در گمی های احتمالی جلو گیری کرد.

تقویت در برندسازی کالا

از آنجا که مصرف کنندگان  در فروشگاه های عرضه محصولات، غالباً با تعداد زیادی محصول برای انتخاب روبرو هستند، بنابراین برای کمک در فرایند خرید نیاز است اطلاعات مربوط با محصول روی بسته بندی قرار گیرد. بسته بندی کارتن و جعبه با امکان چاپ با کیفیت خوب شرایطی را فراهم می کند تا تمام اطلاعات لازم برای مخاطب بر روی آن درج گردد.

یک جعبه و کارتن با یک طرح گرافیکی مناسب که بتواند توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کند گاهی نقشی مهمتر از یک فروشنده دارد و می توان از کارتن و جعبه به عنوان یک فروشنده ساکت یاد کرد که در برندسازی محصول نقش مهمی را ایفا می کند.

نقش بسته بندی در فروش اینترنتی

بسته بندی نقش اساسی در رشد فروش اینترنتی در سالهای اخیر داشته است. مشتری چه بصورت آنلاین و چه بصورت حضوری در فروشگاه خرید کند در نهایت اولین رابطه فیزیکی مشتری با نوع بسته بندی محصول خواهد بود. تمام ویژگی های گفته شده برای بسته بندی با کارتن باعث شده تا در تجارت الکترونیکی جزء لاینفک این سیستم تجاری قرار بگیرد.

با افزایش گرفتاری مردم، افزایش تعداد افراد مسن و از طرفی افزایش افرادی که به فضای مجازی روی آورده اند. همچنین وجود بیماریهائی مانند کوید 19 باعث افزایش خریدهای اینترنتی شده است.

از دیگر امکانات کارتن درج بارکد بر روی آن برای رهگیری در زمان فروش اینترنتی و ارسال  با پست و حتی برای ارسال های انبوه را فراهم می کند.

کارتن به خاطر سادگی، انعطاف، سبکی و استحکام، همچنین قابلیت اجرای چاپ طرح های گرافیکی زیبا باعث شده کاربردی ترین گزینه برای بسته بندی در تجارت الکترونیک باشد.