بسته بندی یکی از مهمترین ارکان عرضه کالاهای صنعتی و غیر صنعتی است. عرضه کالا به صورت های متفاوتی انجام می شود. بسته بندی مقوایی یکی از متداول ترین بسته بندی های صورت گرفته برای تولیدات مختلف در سطح واحدهای صنعتی و غیر صنعتی است. این نوع بسته بندی به اشکال مختلفی طراحی می شود و دستگاه های متفاوتی برای برش و تولید آن ها وجود دارد.

بسته بندی مقوایی بسیار ظریف تر و نازک تر از بسته بندی کارتنی است و در اغلب موارد برای عرضه محصولاتی با وزن کمتر به کار می رود. شرکت های کارتن سازی با طراحی انواع جعبه های مقوایی گام بسیار مهمی در افزایش کیفیت بسته بندی برداشته اند. این نوع بسته بندی صرفا به کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی اختصاص ندارد و امروزه بسیاری از تولیدات غذایی و غیر صنعتی را در بر گرفته است.

ضخامت جعبه مقوایی

برای ساخت این جعبه ها می توان از مقواهای متفاوت با گرماژهای مختلف استفاده کرد. امروزه استفاده از مقواهایی که دارای یک لایه طوسی رنگ هستند بسیار متداول است. ضخامت جعبه با توجه به نوع محصول تعیین می گردد و تاثیر بسیار زیادی بر قیمت جعبه مقوایی خواهد داشت.

230 گرم بر متر مربع از مقوا قابلیت ساخت جعبه مقوایی با کمترین ضخامت ممکن را از حیث استانداردهای تایید شده دارد و با 550 گرم مقوا بر حسب متر مربع می توان ضخیم ترین جعبه مقوایی را تولید نمود. کمتر از 230 گرم قابلیت طراحی جعبه مقوایی را ندارد و در صورت به کارگیری بیشتر از  550 گرم مقوا می توان گفت بهتر است اصطلاح جعبه کارتنی را بر آن اطلاق نماییم.

انواع بسته بندی مقوایی

نوع بسته بندی با توجه به جنس و طراحی جعبه مورد نظر مشخص می گردد. جعبه مقوایی شامل انواع مختلفی از جعبه های مقوایی فانتزی و غیر فانتزی می گردد. امروزه انواع مختلفی از روش های عرضه محصولات ابداع شده است. عرضه میوه، مواد غذایی، وسایل صنعتی و … در قالب جعبه های مقوایی را بسته بندی مقوایی می نامند.

معمولا بسته بندی مقوایی با ضخامت کم به عنوان یک کاور و پوشش دهنده استفاده می شود و کمتر به عنوان یک نگهدارنده مورد استفاده واقع می شود با این حال می توان به انواع هارد باکس های ضخیم اشاره نمود که قابلیت حفظ کالا در شرایط نامساعد را نیز دارد.

مواد غذایی

هیچ کدام از صنایع مربوط به بسته بندی مقوایی همچون نحوه عرضه مواد غذایی حائز اهمیت نیستند. کیفیت مواد غذایی در گرو کیفیت بسته بندی نهفته است و عدم توجه به آن می تواند سطح رقابتی واحد تولیدی را کاهش دهد. بنابراین باید توسط یک تیم کاملا حرفه ای طراحی شده و مورد ارزیابی نهایی قرار گیرد.

امروزه انواع قوطی و پک های مقوایی برای عرضه مواد غذایی تولید شده اند که در نگاه اول ممکن است بسیار محکم و غیر مقوایی به نظر برسند. طراحی فانتزی و تولید انواع ظروف پذیرایی از جنس مقوا برترین ایده های ممکن در عرصه بسته بندی مقوایی مواد غذایی است.

فانتزی

از این نوع بسته بندی در صنایع مختلفی استفاده می شود. فروش وسایل تزیینی، اسباب بازی، برخی از مواد غذایی، برخی از پوشاک کودکان و یا لباس های فانتزی بزرگسالان و بسیاری دیگر از صنایع با استفاده از جعبه های فانتزی مقوایی، تحول شگفت انگیزی در کیفیت بسته بندی محصولات خود از حیث ظاهری ایجاد نموده اند.

همه روزه ایده های بسیار زیادی در خصوص ساخت جعبه های فانتزی مقوایی طراحی می شود و در اختیار شرکت های کارتن سازی قرار می گیرد. کیفیت طراحی فانتزی این جعبه ها تاثیر بسیار زیادی بر سطح رقابت تجاری واحدهای مختلف در یک حوزه یکسان دارد.

زعفران

زعفران از جمله محصولات تولیدی در صنایع غذایی است که با روش های بسیاری قابلیت بسته بندی دارد. استفاده از مقوا برترین شیوه عرضه این محصول است. استفاده از مقواهای ساده و با ضخامت کمتر برای عرضه بسته بندی زعفران داخلی و مقواهای سخت در قالب هارد باکس ها برای عرضه زعفران صادراتی بسیار رایج است.

 زعفران از جمله محصولات بسیار ارزشمند است که واحدهای تولیدی اهمیت بسیاری برای بخش عرضه و بسته بندی آن قائل هستند. بسیاری از شرکت های کارتن سازی برترین طراحان خود را برای خلق یک طراحی ویژه در حوزه بسته بندی زعفران به کار می گیرند.

استوانه ای

شکل هندسی استوانه برای بسته بندی محصولات صنعتی و غیر صنعتی بسیار مناسب است. بسته بندی استوانه ای با پک های قوطی شکل کاملا متفاوت است و نباید آن ها را با یکدیگر اشتباه گرفت. استفاده از بسته بندی استوانه ای برای عرضه برخی از شکلات ها و پاستیل ها بسیار متداول است و نمونه های آن را در فروشگاه های سطح شهر مشاهده می کنیم.

این نوع بسته بندی در قفسه فروشگاه ها بسیار زیبا جلوه کرده و ظاهر بسیار دل چسبی را ایجاد می کنند. قرار گرفتن دسته ای از این پک ها در کنار یکدیگر می تواند به خوبی واحد تولیدی را به مشتریان معرفی نماید. امروزه استفاده از جعبه های استوانه ای شکل با جنس های مختلف اعم از مقوا، پلاستیک، طلق و … در حال افزایش است.

قیمت

عرضه محصول با استفاده از بسته بندی مقوایی در مقایسه با دیگر روش های عرضه کالا مقرون به صرفه تر است. هزینه مورد نظر با توجه به جنس مقوا و ضخامت آن تعیین می گردد. در این میان نباید از هزینه هارد باکس های مقوایی غافل گردید. با این حال بخش کثیری از فعالیت شرکت های کارتن سازی در زمینه طراحی و تولید جعبه های مقوایی ساده با ضخامت مناسب است و شما نیز می توانید برای بسته بندی محصولات واحد تولیدی خود از این شیوه مناسب بهره گیرید.

پاسخ به سوالات شما

بخش نهایی مقاله را به سوالات شما اختصاص داده ایم. با ما همراه باشید.

آیا امکان بسته بندی مقوایی مواد غذایی چرب وجود دارد؟

بله! امروزه روش های مختلفی جهت عدم نفوذ چربی به بافت درونی مقوا ابداع شده است که توسط شرکت های کارتن سازی بکار گرفته می شود. شرکت آذین پک مشهد نیز از این روش های نوین برای مقاوم سازی جعبه های مقوایی در برابر نفوذ چربی استفاده می کند.

آیا امکان استفاده از جعبه های مقوایی در فریز وجود دارد؟

مقوا در حالت عادی قابلیت استفاده در فریز را ندارد اما همچون پاسخی که به سوال قبل داده شد، روش های مدرنی برای قابلیت بکار گیری جعبه های مقوایی در فریزر ابداع شده است.