طراحی بسته بندی در ظاهر امری ساده به نظر می رسد. شما یک طرح‌ را ایجاد می کنید، چند رنگ را کنار هم می‌چینید و متنی روی آن می‌ نویسید و تمام، شما یک طراحی بسته بندی دارید. کاش واقعا به این سادگی بود! بدون دنبال کردن مراحل طراحی بسته بندی چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که این طرح با مخاطبان هدف شما ارتباط برقرار می کند؟ چگونه می توانید تضمین ‌کنید که طرح چاپ شده، واقعاً شبیه چیزی باشد که طراحی کرده‌اید؟ و اگر اشتباهاتی پیش آید، چگونه می‌توانید پروژه را بدون صرف هزینه دوباره ادامه دهید؟

 

این سوالات نشان می‌دهند که طراحی بسته‌بندی چیزی بیش از چینش چند طرح و لوگو و فونت در کنار یکدیگر است. این فرآیند دقیق در هر مرحله نیاز به توجه ویژه دارد. در ادامه جزئیات مراحل طراحی بسته‌بندی را بررسی می نماییم و از مرحله طرح‌های اولیه تا چاپ نهایی طرح شما، اطلاعاتی کامل در خصوص این فرآیند ارائه می دهیم.

 

طراحی کانسپت

اولین و مهمترین گام خلق یک کانسپت است. این اولین مورد از طرح های احتمالی خواهد بود و در نهایت باید آنها را بیازمایید. ممکن است محصول نهایی دقیقاً شبیه این کانسپت اولیه نباشد، اما فرصت‌ برای اصلاح آن خواهید داشت.

 

این فرآیند با یک خلاصه طرح آغاز می‌شود که معمولاً اهداف پروژه را شرح می‌دهد این گام اول است، اما به یاد داشته باشید که خلاصه طرح باید با مراحل متعدد تحقیقات اولیه و ثانویه تکمیل شود. هر یک از این مراحل تحقیقاتی به شما کمک می‌کند تا بفهمید فرصت‌ انتخاب‌های طراحی بصری، موقعیت‌ برند و تمایزات کلیدی شما کجاست.

 

اطلاعاتی در مورد نتایج دلخواه خود، بازار هدف، و هر جزئیات دیگری که بعداً می تواند مورد استفاده قرار می‌گیرد را ثبت نمایید. این اطلاعات می تواند شامل رنگ‌ها، فونت‌های خاص، آرم‌ها یا انواع دیگر تصاویر برند باشد. در صورت امکان، چند نمونه از پروژه هایی را که می پسدید در اختیار طراحان خود قرار دهید تا از آنها الگو بگیرند.

 

این مفاهیم بسیار مهم هستند و باید در مراحل اولیه باید مشخص شوند. پنجاه و شش درصد از متخصصان کالاهای مصرفی می گویند که تصمیمات طراحی در مراحل پایانی ضعیف هستند، بنابراین آنها را به تعویق نیندازید.

 

اعتبارسنجی

هدف شما ارائه یک نقشه راه آسان برای طراحی است که همه چیز را از ابتدا تا انتها نشان دهد. چارچوبی خلق کنید و سپس از دیگران بخواهید که به ارزیابی طرح کمک کنند. آیا این طرح با منابع موجود شما قابل اجراست؟ آیا اهداف پروژه شما را برآورده می کند؟ آیا واقعا قابل اجرا خواهد بود؟

 

فقط به همین بسنده نکنید! کانسپت های طرحتان را با گروه‌های مصرف کننده تست نمایید. چند کانسپت مختلف را در برابر یکدیگر و طرح های رقبا آزمایش کنید تا مشخص شود کدام گزینه بهترین نتایج را ارائه می دهد. معمولاً، یک دور آزمایش را در مرحله اولیه کانسپت و حداقل یک دور دیگر قبل از نهایی و آماده شدن برای چاپ انجام می شود.

 

ارزیابی

حال وقت آن است که به نسخه خود نگاه کنید. این مرحله در مورد جمع آوری، تأیید و اعمال جزئیات نوشته شده بسته بندی شما است:

 

  • نام محصول
  • ویژگی ها و پیام های کلیدی
  • دستورالعمل و نحوه استفاده
  • اطلاعات تماس
  • بارکد
  • اطلاعات حقوقی و…

 

بهتر است این اطلاعات را در همان ابتدا مشخص نمایید تا بتوانید از داده های واقعی (به جای متن پیش فرض) روی ماکت استفاده کنید. ممکن است این امر خیلی مهم بنظر نرسد، اما طراحی بسته‌بندی پیچیده است و همین تغییرات کوچک ممکن است نیاز به صرف زمان و تغییر قابل توجهی در طراحی داشته باشد. بنابراین آماده کردن همه این اطلاعات پیش از موعد، سودمند خواهد بود.

 

کمی برای کپی رایتینگ خود تلاش کنید! کلماتی که برای نشان دادن محصول خود انتخاب می کنید تأثیر زیادی بر درک مشتری از برند شما خواهد داشت. در نظر داشته باشید، 63٪ از مصرف کنندگان معتقدند که بسته بندی محصول تقریباً به اندازه خود برند در هنگام خرید مهم است. بنابراین از این مرحله غافل نشوید.

 

در نهایت تمام اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرده و در یک فایل واحد قرار دهید.

 

بررسی طرح روی بسته بندی

محل قرارگیری طرح ، اندازه و مهمتر از همه، خطوط دایلان در پروژه چاپ خود بررسی کنید.

 

این خطوط را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دقیق هستند. رندرهای سه بعدی و ماکت های فیزیکی می توانند انتخاب های مناسبی برای بررسی طرح باشند. هر دو ابزار کمک می کند تا ببینید طرحتان در واقعیت و در موقعیت ها و زوایای محتلف چگونه به نظر می رسد.

 

در نهایت یکبار دیگر، طرح را بررسی و تایید کنید. این کار احتمال دوباره کاری را کاهش می دهد.

 

آماده سازی نهایی طرح برای چاپ

اکنون زمان آن است که طرح خود را برای چاپ نهایی آماده کنید. این مرحله فرآیندی فنی است که شامل پردازش مجدد و آماده سازی طرح است. این مرحله برای اطمینان از اینکه همه چیز به درستی انجام شده و اینکه طرح نهایی شما در واقعیت به همان اندازه که روی صفحه رایانه ظاهر می شود خوب و جذاب به نظر می رسد بسیار مهم است.

یک آزمایش سریع انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز سرجایش است.

 

چاپ نهایی

تبریک می گوییم! شما پس از یک فرآیند طولانی و پر زحمت، بالاخره به پایان رسیدید. مرحله آخر چاپ طرح شما روی بسته بندی محصولتان است.

 

بسته بندی، از طراحی تا چاپ نهایی

با توجه به پیچیدگی مراحل طراحی بسته بندی (از ایده تا اجرا)، بسیار مهم است تا کسب و کار ها تیم های حرفه‌ای را که در طراحی بسته‌بندی تبحر دارند، استخدام کنند.

در طول مراحل طراحی تا چاپ ممکن است مسائل زیادی پیش بیاید، به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم با یک تیم تخصصی طراحی بسته بندی همکاری کنید تا بتواند شما را راهنمایی کنند.

تیمی از متخصصین طراحی بسته بندی در آذین پک آماده اند تا به شما در طراحی بسته بندی های زیبا و خاص مطابق با سلایق بازار هدف شما کمک کنند. تا شما از این طریق بتوانید فروش بهتری را تجربه کنید.