پس از پایان فرایند تولید محصول، مرحله نهایی اطمینان از کامل بودن بسته بندی است. طراحی بسته بندی زیبا و خوب به عنوان بازاریاب بی‌صدا برای محصول شما است، از آنجایی که روی قفسه و در دید عموم قرار می‌گیرد باید عالی به نظر برسد تا بتواند وظیفه خود را درست انجام دهد.

 

گرافیک بسته بندی

باید اطمینان حاصل نمایید که ظاهر بسته بندی شما پیام درستی را به مخاطب ارسال می کند.

 

  1. بسته بندی را برای مشتری خود طراحی کنید

به این فکر کنید مخاطب محصول شما چه کسانی هستند، و چه چیزهایی برایشان جذاب و زیباست. طرح روی بسته بندی تمثالی از محصول داخل آن است، بنابراین باید از طرح گرافیکی مناسب محصول تان استفاده کنید. برای مثال، بسته بندی محصولات کودک باید ظاهری کاملاً متفاوت با بسته بندی لوازم الکترونیکی داشته باشند.

 

  1. نوشته های روی بسته بندی

عبارت روی بسته بندی شما باید به مشتریان بالقوه بگوید محصول چیست و چرا باید آن را بخرند. عبارات و نوشته های روی بسته بندی را ساده نگه دارید. استفاده از نوشته های زیاد و شلوغ روی بسته بندی توصیه نمی شود. شما فقط و فقط چند ثانیه برای جلب توجه یک فرد زمان دارید. آن را هدر ندهید!

 

  1. در انتخاب رنگ ها و فونت ها وسواس بخرج دهید

شما می خواهید که بسته بندی محصولتان چشم نواز باشد. رنگ هایی که انتخاب می نمایید باید مکمل و تقویت کننده محصول باشند، نه اینکه با آن تضاد داشته باشند. فونتی که استفاده می کنید باید متمایز اما خوانا باشد و با لوگو هماهنگی داشته باشد. طرح گرافیکی ای را در نظر بگیرید که تا حد امکان بتواند برای رنج مختلفی از محصولات شما مناسب باشد.

 

  1. صداقت

آنچه روی بسته بندی قرار می گیرد باید با آنچه داخل آن است مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت مشتریان خود را از دست خواهید داد. دوست دارید طرح گرافیکی روی بسته جذاب باشد، باید بتوانید محصول را به همان جذابیت تحویل دهید و انتظارات مصرف کنندگان را هنگام باز کردن بسته، براورده نمایید.

 

  1. طرح شما در همه جا خوب به نظر برسد

در حالی که هدف اصلی بسته بندی شما ممکن است متمایز شدن در قفسه های فروشگاه ها باشد، اما باید شرایط دیگر را نیز در نظر بگیرید مثلا اگر به صورت آنلاین محصول را می فروشید باید عکس های خوبی از آن تهیه کنید بسته‌بندی شما باید روی صفحه‌نمایش رایانه و دستگاه‌های تلفن همراه خوب به نظر برسد. یا حتی ممکن است محصول شما در یک آگهی روزنامه یا مجله تکثیر شود. باید همه این شرایط را در هنگام طراحی در نظر داشته باشید.

مهندسی طراحی بسته بندی

اگر بسته بندی کار اصلیش را درست انجام ندهد حتی بهترین طراحی در جهان را داشته باشد باز هم کمک چندانی به آن نخواهد کرد.

 

  1. مطابقت بسته بندی با محصول

بسته بندی شما از نظر شکل، اندازه و عملکرد باید کاربردی باشد. استحکام، حمل و جا به جایی آسان و راحت باز شدن آن بسیار مهم است. اگر محصول سنگین است، دسته (یا راه دیگری) را در نظر بگیرید تا مصرف کننده بتواند راحت تر آن را بردارد و جا به جا نماید. اگر کالای شما لوکس و گران‌قیمت است، مصرف‌کنندگان انتظار دارند بسته‌بندی آن نیز همان گونه باشد.

 

  1. کاربر پسند بودن

باز کردن بسته بندی باید آسان باشد. قبل از شروع طراحی، به نحوه استفاده از آیتم فکر کنید. اگر محصول شما مایع است، می توانید یک دهانه روی بسته بندی قرار بدهید تا استفاده از محصول آسان تر باشد. اگر محصول شما قرار است چندین و چندبار استفاده شود، باید بتوان دوباره محصول را در بسته بندی قرار داد و درب آن را براحتی بست. بعنوان مثال بطری وارونه سس کچاپ هاینز یک نمونه از بسته بندی است که به خوبی طراحی و اجرا شده است.

بسته بندی سس کچاپ

  1. دوستدار محیط زیست باشید

امروزه موضوع محیط زیست برای بسیاری از مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت است، تا حد امکان استفاده از لایه های اضافی کیسه و پلاستیک را کم کنید. بسته بندی ای طراحی کنید که سازگار با محیط زیست باشد.

 

  1. حفاظت از محصول

ایمنی محصول به ویژه برای محصولات غذایی بسیار مهم است. سازمان غذا و دارو برای افزایش ایمنی و جلوگیری از دستکاری در محصول، مقررات سختگیرانه ای برای بسته بندی دارد. بسته بندی زیبای شما باید محصول را سالم و تازه نگه دارد. همچنین باید محصول شما را در طول حمل و نقل به فروشگاه ها و تا زمان رسیدن به دست مصرف کنندگان دست نخورده نگه دارد.

 

  1. شکل فیزیکی بسته بندی

ممکن است یک خرده‌فروش نیاز داشته باشد تا کالای شما را در قفسه یا انبار خود قرار دهد، بنابراین بسته ‌هایی با شکل های عجیب و غریب می توانند مشکل ساز شوند. به نحوه قرار گرفتن محصول در قفسه فروشگاه ها و انبار ها فکر کنید و بر اساس آن بسته بندی زیبای خود را طراحی نمایید.