طراحی بسته بندی مواد غذایی گاهی اوقات می تواند بسیار پیچیده و زمان بر باشد، نمایش هویت برند و انتقال پیام برند از یک طرف ، و رعایت الزامات و استانداردهای سازمان غذا و دارو از طرف دیگر می تواند طراحی بسته بندی را به امری دشوار تبدیل نماید.

بسته بندی مواد غذایی: مرحله کانسپت یا مفهوم

تصور کنید که ایده ای برای فروش یک محصول غذایی خانگی را دارید یا شاید یک طراح هستید که توسط یک شرکت بزرگ مواد غذایی برای طراحی بسته بندی جدیدترین محصولشان استخدام شده اید ؟ در هر صورت، شما خود را در مرحله “مفهوم” در فرآیند طراحی بسته بندی هستید. قلم و کاغذ را آماده کنید، وقت آن است که “نقشه ذهنی” استراتژی برند را انجام دهید!

سه پرسشی که باید قبل از شروع طراحی به آنها پاسخ دهید.

چه خودتان کار طراحی بسته بندی محصول را انجام دهید و یا کار را به یک طراح بسپارید، اولین گام، مشخص کردن پیام برند شماست. هنگام ترسیم استراتژی برند خود و قبل از اینکه پروسه طراحی را آغاز کنید، به پرسش های زیر پاسخ دهید.

1. محصول چیست؟

در بسته بندی مواد غذایی، نوع طراحی بسته بندی را محصولی که قرار است درون آن قرار قرار گیرد تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر شکلات‌ تلخ تولید می کنید و محصول شما قرار است با کالاهای لوکس رقابت کند، باید در انتخاب فونت‌ها، تصاویر و نوع، شکل و متریال استفاده شده در بسته‌بندی دقت فراوانی بخرج داد. و نحوه طراحی بسته بندی آن با یک کالای تولید انبوه شده ارزان قیمت زمین تا آسمان تفاوت دارد.

2. مخاطب هدف محصول شما کیست؟

ذهنیت مخاطبان هدف خود را درک کنید. مصرف کنندگان محصول چه کسانی هستند؟ با این کار می توانید تصویری از مشتری ایده آل خود بسازید و بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید.

به عنوان مثال، اگر مخاطب محصول شما قشر زنان ثروتمند هستند، درباره انواع برندهایی که می‌خرند، چقدر برای محصولات مشابه شما هزینه می‌کنند و به چه نوع بسته‌بندی مواد غذایی جذب می‌شوند، تحقیق کنید. این کار به شما در خلق یک بسته بندی مواد غذایی خوب که در طیف محصولات ایده آل مخاطبان شما قرار می گیرد کمک می کند.

3. برند و محصول خود را چگونه توصیف می کنید؟

یکی دیگر از کارهایی که هنگام ترسیم چشم انداز خود برای برند و محصول خود می تواند انجام دهید شخصیت بخشیدن به برند است. از چه کلماتی برای توصیف برند خود استفاده می کنید. چطور می شود این توصیفات را در طراحی بصری بسته بندی گنجاند؟.

بسته بندی مواد غذایی: ملاحظات طراحی

بعد از مشخص شدن شعار و پیام برند شما، وقت آن رسیده است که خروجی آن را دریافت کنید. موارد بالا به عنوان یک راهنما به شما در انتخاب حروف، رنگ و سبک طراحی کمک می کنند. بیایید کمی دقیق تر به این موضوع بپردازیم:

1. اهمیت انتخاب فونت مناسب

بدون شک انتخاب فونت مناسب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می توانید هنگام برندسازی یک محصول بگیرید.

هنگامی که به نقشه برند خود و به ویژه مخاطبان خود نگاه می کنید، باید بدانید که چه پیامی را می خواهید منتقل کنید. انتخاب یک فونت مدرن و متداول نشان می دهد که محصول شما آینده نگر است، درست همانطور که یک فونت کلاسیک نشان دهنده این است که محصول شما کلاسیک است. آنچه را که تایپ فیس شما در مورد محصول شما نمایش می دهد دست کم نگیرید!

2. آنچه پالت رنگ شما در مورد محصول می گوید

رنگ‌ها نیز مانند تایپ‌فیس‌ها زبان خاص خود را دارند. روانشناسی رنگ ها به ما می گوید که هر رنگ احساسی را برمی انگیزد، بنابراین وقتی رنگ خود را برای طراحی بسته بندی مواد غذایی خود انتخاب می کنید، به این فکر کنید که هر ترکیب رنگ نشانگر چه چیزی است.

رنگ ها اتمسفر یا شخصیت برند شما را از نمایش می دهند. می توانید رنگ ها با تصاویری با کیفیت و جذاب را که با برند شما همخوانی دارد ترکیب کنید.

3. انتخاب سبک های تصویرسازی و طراحی گرافیک

استفاده از تصاویر و گرافیک روشی عالی برای افزودن سبک و شخصیت به محصول شما است. گنجاندن شخصیت‌های جذاب روی بسته‌بندی مواد غذایی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است، زیرا توجه مصرف‌کنندگان را جلب می‌کند.

اگر می خواهید در طراحی بسته بندی مواد غذایی خود از تصویر سازی استفاده کنید ، به این فکر کنید که چه سبک هایی شعار و پیام برند شما را به خوبی منتقل می کند. شاید بخواهید مخاطبان جوان یا را جذب کنید؟ رنگ‌های روشن و طرح های دو بعدی واقعاً خوب عمل می‌کنند. با طراحانی که در تصویرسازی کاراکتر یا doodle تخصص دارند همکاری کنید و با یک طراحی خوب بیشتر از رقبای خود بدرخشید.

4. شکل ها و فرم های بسته بندی

اشکال فیزیکی و فرم های بسته بندی یک عنصر کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی است و به اندازه زیبایی شناسی پالت های رنگی و فونت ها حائز اهمیت است.

به عنوان مثال، محصول سوپ را در نظر بگیرید، گزینه های بسته بندی آن (تقریبا) بی پایان هستند. می توانید از جعبه، استند پاچ، ظروف شیشه ای یا فلزی استفاده کنید.

هر گزینه پیام متفاوتی را می رساند. با انتخاب گزینه لوکس تر، مخاطب شما مشتری با درآمد بالاتر است و می توانید قیمت را بالاتر ببرید. با استفاده از مواد ارزان‌تر می‌توانید محصول خود را در اختیار عموم قرار دهید.

بسته بندی مواد غذایی: مواد و چاپ

حال که طراحی بسته بندی مواد غذایی شما کامل شد، وقت آن است که به جنبه های کاربردی و جنبه تولیدی طراحی بسته بندی خود نگاه کنید.

1. اصول اولیه

واقعیت طراحی بسته بندی مواد غذایی این است که شما با محصولی سروکار دارید که تاریخ انقضا دارد. شما باید هر آنچه که برای محافظت از محتویات بسته بندی نیاز است انجام دهید.

بهترین راه برای محافظت از مواد غذایی در برابر آسیب دیدگی و خراب شدن، در نظر گرفتن نوع بسته بندی اولیه، ثانویه و سوم است، به عبارت دیگر، بسته بندی بیرونی، بسته بندی داخلی و بسته بندی خود محصول که بسته به نوع محصول غذایی، ممکن است به یکی از این سه مورد نیاز داشته باشید.

اولین چیزی که مصرف کننده می بیند بسته بندی بیرونی است، از این فرصت برای جلب نظر مصرف کننده استفاده کنید. بسته بندی بیرونی از محصول شما را در برابر دنیای بیرون محافظت می کند.

بسته بندی داخلی از محصول شما در برابر ضربه خوردن و آسیب محافظت می کند. هنگام تصمیم گیری در مورد بسته بندی داخلی، اطمینان حاصل کنید موادی که برای بسته بندی داخلی استفاده می کنید با مواد غذایی موجود در آنها واکنش نشان نمی دهند. آیا از محصول در برابر نور، رطوبت و دما محافظت می کند؟

وقتی به بسته بندی مواد غذایی فکر می کنید اولین چیزی که ذهن شما را درگیر می کند بسته بندی محصول است. زیرا چیزی است که در ذهن مصرف کننده باقی می ماند و خط مقدم بازاریابی و جذب مخاطب شما محسوب می شود.

2. چاپ و ساخت

زمانی که تصمیم گرفتید یک محصول تولید کنید، باید با سازنده ای که انتخاب می کنید برای تعیین نوع فرمت فایل، متریال و… همکاری داشته باشید. به عنوان مثال، فایل شما به احتمال زیاد دارای دای لاین و کد رنگی CMYK است.

3. موانع قانونی

در طراحی بسته بندی مواد غذایی قبل از عرضه محصول، قوانینی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. قبل از ارسال بسته بندی برای چاپ، طرح خود را به سازمان غذا و دارو نشان داده و تاییده طرح را دریافت نمایید. هر کشور قوانین و استانداردهای غذایی خود را دارد و نهاد های ذیربط الزامات قانونی را برای ارائه محصولات غذایی به مصرف کنندگان را در اختیار شما قرار می دهند.

جمع بندی

بسته بندی مواد غذایی باید از محصول محافظت کند و مصرف کننده را جذب کند. سعی کنید که طرحی منحصر به فرد خلق نمایید که محصول شما را در بازار متمایز کند و توجه مشتریان را جلب نماید.