تاریخچه برند و بسته بندی مک دونالد

دو برادر به نام‌های موریس و ریچارد در سال 1948 نخستین رستوران خود ( McDonalds ) را تاسیس کردند. این رستوران در شهر سن برنادیو ایالت کالیفرنیا واقع بود. محصولات مجموعه در روزهای آغازین تنها شامل همبرگر و میلک شیک، در بسته بندی مک دونالد می‌شد. البته ناگفته نماند که این اولین فعایت دو برادر در صنعت غذا به شمار نمی‌رفت. پیش از این آن‌ها یک ایستگاه هات داگ، در مسیر سانتا آنیتا کشور آمریکا داشتند.

تمرکز اصلی مک دونالد بر همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده بود. این دو غذا در مدت زمان بسیار کمتر و با هزینه پایین‌تر به مشتری ارایه می‌شد. آن‌ها با بهره گیری از مکانیزم پیشرفته سرعت کار را به شدت افزایش دادند. برند مک دونالد با حذف پیش خدمت‌ها از پیشخوان سلف سرویس استفاده کرد و همچنین تحولی در بسته بندی مک دونالد ایجاد کرد.

آغاز گسترش برند مک دونالد از کجا بود؟

ممکن است با خود تصور کنید که سیستم راه اندازی شده توسط موریس و ریچارد، موسسان برند مک دونالد باعث شد شعبه‌های زیادی در سراسر آمریکا و دیگر کشورها موجود شود؛ اما حقیقت ماجرا این طور نیست. هرچند مکانیزم پیشرفته و بسته بندی مک دونالد در محبوب شدن برند موثر بود ولی ری کراک باعث ایجاد زنجیره رستوران‌ها شد.

ری کراک حق امتیاز ایجاد شعبه با کمک طرح کسب و کار مک دونالد را گرفت و به سرعت شعبه‌های زیادی افتتاح کرد. عدم ریسک پذیری و مقاومت در برابر ایده‌های نوین توسط دو برادر، و در کنار آن تلاش بی وقفه و امتحان کردن روش‌های جدید آقای ری کراک، منجر به برنده شدن کراک شد؛ تا جایی که در سال 1961 توانست تمام حق امتیاز مک دونالد را از برادران گرفته و به انحصار خود در بیاورد.

جادویی در صنعت غذا

پیشرفت سیستم، شعب و بسته بندی مک دونالد آرام آرام اما عمیق شکل گرفت. امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که نام بزرگترین رستوران زنجیره‌ای دنیا را نشنیده باشد. رستوران‌هایی در 120 کشور دنیا که طبق یک آمار قدیمی روزانه غذایی 85 میلیون انسان را تامین می‌کند.

ری کراک عقیده داشت که، همبرگر یا سیب زمینی سرخ کرده‌ای که در ایتالیا یا هر کشور دیگری طبخ می‌شود باید همان طعم آمریکایی اصیل خود را بدهد. این باعث شد مشتریان زیادی علاقه مند به تست کردن غذاهای خوشمزه برند مک دونالد باشند.

از آن جایی که مک دونالد علاوه بر سرعت در کار و قیمت منصفانه نمادی از خانواده به شمار می‌رفت، توانست بیش از 35000 شعبه افتتاح کند. سرعت گسترش این شعبه‌ها به قدری بود که گفته شده در بین سال‌های 1990 تا 2000 هر پنج ساعت یک بار رستورانی با نام این برند در سراسر دنیا افتتاح می‌شد. به تدریج منو غذاها نیز گسترش یافت و انواع همبرگرها و سانویچ‌ها مثل اگ مارفین، بیگ مک، چیکن مگ ناگت، هپی ممیل در بسته بندی مک دونالد آماده شدند.

روند مک دونالد و بسته بندی آن در طی مسیر

طبیعی است که یک برند جهانی و شناخته شده، هزینه بسیاری برای برندینگ و تبلیغات صرف کند. بخش اعظم تبلیغات این برند به دست شرکت مارکتینگ و برندینگ، لئو برنتارائه است.

بسته بندی مک دونالد و خاص بودن آن همیشه مورد توجه بوده است اما باید بدانید که تحولات زیادی از زمان گذشته تا به حال رخ داده است. حتی اگر به بسته بندی همبرگر و ساندویچ چند سال گذشته این برند کنید با امسال متفاوت است.

حواستان به این موضوع باشد که اگر قصد خرید بسته بندی در هر صنعتی را دارید ، راهی که در یک شب به دست می‌آید در یک شب نیز نابود می‌گردد. پس زمانی مشخص برای ارزیابی بسته بندی بگذارید و از تغییرات هراسی نداشته باشید.

توجه به عنصر بهداشت در بسته بندی‌های مک دونالد

توجه زیاد به عنصر بهداشت در بسته بندی مک دونالد، به راحتی مشهود است. رستوران‌های مک دونالد در گذشته نیز به بهداشت اهمیت بسیار زیادی می‌دادند و در روزهای آغازین که نیروی مخصوصی برای حفظ بهداشت نداشتند، از هر فرصتی برای تمیز کردن محیط و کنترل تمیز بودن بسته‌ها استفاده می‌کردند.

در سال‌های اخیر که برند مک دونالد رشد چشمگیری کرده است و نزدیک‌‌‌ترین رستوران به هر خانه در آمریکا محسوب می‌شود، کنترل بهداشت، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. متخصصین بهداشت در سراسر دنیا بر کیفیت محیط رستوران، مواد اولیه غذا و بسته بندی مک دونالد نظارت دارند.

مک دونالد چقدر به محیط زیست اهمیت می‌دهد؟

زباله‌های تولید شده توسط انسان‌ها سلامت محیط زیست را به خطر انداخته است. مک دونالد سعی کرده در بسته‌های خود توجه زیادی به محیط زیست کند. بسته‌هایی که از مواد سبز ساخته شده و توسعه پایدار ایجاد می‌کند. اقتصاد آینده جهان نیز به محیط زیست وابسته است و به نوعی بسته بندی مک دونالد با این کار آینده نگری بزرگی را انجام داده است.

هدف از طراحی بسته بندی‌های مک دونالد چیست؟

گرافیک‌های جسورانه با بر انگیختن احساس شادی و سهولت دیدگاهی بازیگوشانه از برند مک دونالد ارایه می‌دهد. پیام‌های برجسته روی بسته‌ها میراثی ماندگار را بیان کرده است. هرچند نسبت به استفاده از تایپوگرافی کلمه on به دلیل نامربوط بودن با خدمات ارایه شده رستوران انتقاد شده است اما، برخی طراحان بر این باورند که این کلمه از جنبه‌های تاثیرگذار بر برند است و به تاثیر گذاری مثبت در برندسازی کمک می‌کند.

سادگی در عین حرفه‌ای بودن لوگوی حک شده روی بسته بندی

لوگوی حک شده روی بسته بندی مک دونالد یک M با لبه‌های خمیده و به رنگ زرد است. دو رنگ قرمز و زرد که در طراحی لوگو برند طی سال‌ها استفاده شده؛ به دلیل حضور در صنعت غذا و خوراکی‌هاست. لوگو مک دونالد ساده به نظر می‌رسد اما با گردآوری طراحان مشهور از سراسر دنیا باز طراحی و دیزاین شده، و کاملا حرفه‌ای است.

مک دونالد همچنین با در نظر گرفتن مراحل کار در مکان های رستوران کاغذهای بازیافت شده ، تاشو و بسته بندی‌هایی را طراحی کره تا به راحتی در سراسر جهان قابل شناسایی باشد. تصاویر قابل شناسایی ، شاد و ساده اطمینان از یک هویت بصری منسجم برای مک دونالد در هر بازاری که فعالیت می‌کند است.

از تغییرات هراس نداشت باشید

همان طور که پیش از این بیان کردیم تغییر و تحول در بسته بندی مک دونالد به آسانی قابل رویت است. آن‌ها ریسک بالای برای بسته بندی به خرج داده‌اند و روش‌های مختلفی را تست کرده‌اند.

اگر جعبه فست فود یا پک رستوران را به صورت کلی تولید کرده‌اید اما آن را نا مناسب می‌دانید می‌توانید با مشورت از متخصصان مجموعه آذین پک آن را با اصول روز دنیا بهبود ببخشید. در جهان امروز ریسک نکردن خود نوعی خطر است پس برای ایده‌های نوین ارزش قائل شوید و با احتیاط بسیار زیاد مانند برادران مک دونالد کسب و کار خود را به نابودی نکشانید.

به سبک مک دونالد بسته بندی کنید!

حرفه‌ای بودن بسته بندی مک دونالد سبب شده بسیاری از رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی از طرح‌های آن برای کسب و کار خودشان الهام بگیرند. البته این به معنای کپی کردن طرح‌های مک دونالد نیست بلکه برای ایده پردازی بهتر است.

متخصصان در گروه آذین پک قادر هستند بسته بندی‌های حرفه‌ای با سبک برند مک دونالد طراحی و تولید کنند. بسته بندی‌هایی که به طور اختصاصی بر مبنای استراتژی کسب و کار شما ساخته شده است و از استانداردهای بالایی برخوردار است. همین حالا تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما در خصوص بسته بندی بهره مند شوید.