نبات یکی از پرمصرف ترین محصولات در کشور ماست، این محصول علاوه بر داشتن مصارف خوراکی مصارف درمانی و دارویی نیز دارد و در طب سنتی از آن استفاده می شود. از این رو نحوه بسته بندی این محصول نیز بسیار اهمیت دارد. در این نوشته می خواهیم با بسته بندی نبات آشنا شویم.

انواع نبات

این محصول انواع متفاوتی داشته و به شکل های متفاوت تولید می گردد:

  • نبات چوبی: در حقیقت از تشکیل نبات بر روی چوب های باریک و کوتاهی صورت می گیرد. این نبات بیشترین میزان از صادرات را به خود اختصاص داده است. این محصول در طعم های مختلف (هل دار، زعفرانی و…) تولید می شود.
  • شاخه نبات: این نوع از نبات نیز به صورت رشته های باریک و بلند و در طعم های مختلف تولید می شود.
  • نبات دانه ای: به دلیل ظرافت زیاد نبات، شکسته شده و به صورت دانه های نگینی خرد شده و بیشتر مصارف خانگی دارد.
  • نبات تخته: نبات هایی که ته ظروف تهیه بسته می شوند و به دلیل مقدار زیاد شکر نسبت به نبات های معمولی شیرین ترند.
  • نبات پودری: همان نبات معمولی به صورت پودر است.

انواع بسته بندی و کارتن نبات

محصول نبات را بسته به مورد مصرف آن و بازار هدف به شکل های مختلف می توان بسته بندی نمود.

کارتن نبات: کارتن نبات در سایز بزرگ به خاطر هزینه مقرون به صرفه برای بسته بندی و فروش فله مناسب است.

جعبه بسته بندی: مشتریان این کارتن ها اصولا نیازمند بسته بندی های زیبا، لوکس و باکیفیت هستند. زیرا نبات با این شکل بسته بندی را می توان با قیمت بالاتر فروخت و برای بسته بندی صادراتی نیز از این جعبه ها استفاده می شود.

بسته بندی در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی: این بسته بندی بسیار مقرون به صرفه است و مناسب مشتریانی است که می خواهند بدون هزینه زیاد یک بسته بندی خوب داشته باشند.

بسته بندی نبات سلفونی تک نفره: کاربرد این بسته بندی ها برای مصارف کافی شاپ ها، هتل ها و… می باشد.

پاکت های بسته بندی: پاکت بسته بندی خود نیز به چند صورت تولید می شوند، پاکت های ته کاست، بغل کاست، سه طرف کاست و… می باشد و می توان از آن برای بسته بندی نبات شاخه ای، چوبی و… استفاده کرد.

لفاف های بسته بندی: لفاف ها خود انواع مختلفی دارند (opp،bopp،cpp) که قابلیت تولید با دوخت ها و ضخامت های متفاوتی را دارند. این بسته بندی قابلیت چاپ بالایی داشته و از پرمصرف ترین بسته بندی ها برای مواد غذایی است (بسته بندی های چیپس و پفک و…).

ویژگی های بسته بندی

از آنجایی که نبات را بعد از تولید نمی توان ضدعفونی کرد داشتن یک بسته بندی بهداشتی و استاندارد برای حفاظت از محصول در مقابل آلودگی ها بسیار مهم است. همچنین این بسته بندی ها باید بخوبی از محصول در مقابل فشار، ضربه و… در حین حمل و نقل و جا یه جایی محافظت کنند و از شکستن نبات ها جلوگیری کنند (خصوصا نبات های شاخه ای یا چوبی).

کارتن نبات

جعبه نبات را می توان در اندازه ها، وزن ها و ضخامت های مختلف تولید نمود، در زمان طراحی معمولا روی جعبه پنجره ای قرار می گیرد تا نبات داخل جعبه دیده شده و جلوه بسته بندی را چند برابر کند.

مجموعه آذین پک با داشتن ماشین آلات مدرن و روز دنیا آماده تولید انواع مختلف کارتن بسته بندی می باشد. کلیه کارتن ها از مواد اولیه درجه یک تولید شده و بهترین کیفیت را دارا می باشند.

کارتن و بسته بندی نبات صادراتی

برای طراحی بسته بندی برای نبات صادراتی، کشور هدف بسیار اهمیت دارد. همچنین باید از متریال با کیفیت بالا و استاندارد برای بسته بندی نبات استفاده نمود. بعلاوه جلوه و ظاهر یک بسته بندی نقش مهمی در میزان فروش آن داشته و یک طراحی خاص و زیبا خصوصا برای یک محصول صادراتی اهمیت ویژه ای دارد. واحد طراحی آذین پک با طراحی بسته بندی های زیبا، مدرن، لوکس و در عین حال مقرون به صرفه کاری کند که محصول شما را از بقیه محصولات متمایز شده و روی قفسه ها بدرخشد.

نکات طراحی بسته بندی نبات

در تولید بسته بندی باید دقت کافی را بکار برد. همچنین خلاقیت در تولید و طراحی بسته بندی بسیار مهم است و می تواند برگ برنده شما باشد. زیرا یک طراحی خلاقانه و زیبا می تواند نظر خریداران را به خود جلب کرده و در میزان فروش محصول شما تاثیر بسزایی داشته باشد. طرح ها و رنگ های روی بسته بندی باید متناسب با محصول انتخاب شوند.

علاوه بر داشتن یک طراحی خاص، زیبا و خلاق که بتواند نگاه مشتریان را برباید، از کیفیت و استحکام آن نیز نباید غافل شد.

در طراحی بسته بندی نبات عموما از قالب های سنتی و نقش و نگارهای تذهیبی و اسلیمی و… که نشان دهنده هویت ایرانی است استفاده می شود. همچنین قرار دادن یک پنجره روی بسته بندی نبات این امکان را برای مشتری فراهم می آورد که اصل محصول را مشاهده کرده و با اطمینان از کیفیت و مرغوبیت آن را بخرد.

همانطور که بالا اشاره شد، در بسته بندی نبات باید استانداردهای خاص و مورد نیاز را رعایت نمود. بخصوص که این محصول علاوه بر مصرف در بازار ایران به کشور های خارجی صادر می شود. بنابراین یک بسته بندی استاندارد و مناسب بازار هدف می تواند رقابت را برای شما آسان تر نموده و در نهایت فروش بهتری را تجربه کنید. اگر می خواهید تازه گام در این بازار پر رقابت بگذارید یک بسته بندی خلاقانه و خاص می تواند در ابتدای کار کمک زیادی به شما بکند.

مشاوره رایگان بسته بندی و کارتن سازی