دنیایی را تصور کنید که ایده‌ بسته بندی برای محافظت محصول و بازاریابی آن، وجود نداشت. آیا در این حالت شما اطمینان داشتید محصولی را که انتخاب کرده‌اید، از همه لحاظ بهترین است؟! پاسخ این سوال را همه‌ی ما می‌دانیم. اگر سری به قفسه‌های چندین فروشگاه دور و بر خودمان بزنیم، در می‌یابیم که اهمیت اصول بسته بندی چیزی فراتر از یک دید کلی همانند محافظت از کیفیت و کارایی محصول می‌باشد.

بسته بندی صادراتی یک نمونه از روش‌های ایده بسته بندی خلاقانه در سراسر جهان است که نقش مهمی در بازاریابی و افزایش تعداد محصولات فروخته شده دارد. حتی ایده‌های بسته بندی کفش بدون مشاهده‌ی محصول درون بسته بندی، توجه همگان را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود که خریداران تهیه‌ی محصول شما را در اولویت قرار بدهند.

به طور کلی، ایده‌های بسته بندی دارای دو بُعد هستند. در بُعد نخست، خلاقیت مطرح است و در بُعد دیگر، تجاری بودن آن اهمیت دارد. یعنی ایده‌های بسته بندی باید قابل اجرا باشند تا بتوانید از لحاظ تجاری، آن‌ها را به کار بگیرید. در ادامه به شرح و بررسی چندین ایده برای بسته بندی کفش، خرما، زعفران، قهوه و پیتزا می‌پردازیم که هر دو بُعد در آن‌ها مشاهده می‌شود.

اصول بسته بندی کفش

ایده و اصول بسته بندی کارتن کفش

هنگامی که حرف از بسته بندی کفش می‌آید، به یاد آخرین کارتن کفش که خریداری کرده‌ایم، خواهیم افتاد. درست است، بسته بندی کفش بدون وجود کارتن اصلا معنا و مفهومی در ذهن ما ندارد. در حقیقت، استاندارد بسته بندی کفش مشخص می‌کند که پوشش کارتن انعطاف پذیر می‌تواند تمامی ابعاد کفش را پوشش بدهد. غیر از زمانی که کفش جدید را از مغازه خریداری می‌کنیم، برای اسباب کشی هم به محافظت از کفش‌های‌مان نیاز داریم.

ایده بسته بندی کفش

ایده‌های بسته بندی جعبه و کارتن کفش، بسته به ارتفاعی که کفش دارد، متنوع هستند. برای نمونه کفش‌هایی که تخت هستند و پاشنه ندارند، باید در کارتنی قرار بگیرند که سطح ارتفاع آن‌ها کم است.

از طرفی، بخاطر شخصیت افرادی که خصوصا کفش تخت به پا می‌کنند، ظاهر گرافیکی کارتن باید جوان‌پسند باشد و تنوع رنگ در آن موج بزند.

در صورتی که می‌خواهید کفش شما در اسباب کشی کاملا سالم بماند، ابتدا باید کفش خود را تمیز کنید و پس از خشک شدن رطوبت، آن‌ها را در کارتن مقوایی قرار بدهید.

 اصول بسته بندی خرما

ایده و اصول بسته بندی خرما

بسته بندی خرما با بسته بندی کفش بسیار متفاوت است. تر بودن میوه خرما باعث می‌شود که فرآیند بسته بندی آن دشوارتر باشد. چون هم بحث ماندگاری طولانی مدت خرما مطرح است و هم ظاهر بسته بندی تاثیر بسزایی در روند فروش و بازاریابی محصول در کشورهای خارج از ایران دارد.

البته برای بسته بندی خرمای خشک نیز این موارد مطرح است. به طوری که اگر ظاهر سالم خرمای خشک از بین برود، تقاضای آنچنانی برای خریداری آن در بازار وجود نخواهد داشت.

ایده بسته بندی خرما

بسته بندی خرما به دو روش منگنه‌ای و چسبی از رایج‌ترین طرح‌های بسته بندی این میوه است.

نمونه‌های چسبی بسته بندی خرما به صورت رولی هستند که پوشش آن‌ها به هم متصل می‌باشد. حال این بسته بندی رولی خرما می‌تواند به طور مرتب و تزئین شده در پوشش کارتنی قرار بگیرد.

اگر این کار را انجام بدهید، بسته بندی خرما برای صادرات به خارج از کشور، تمامی پارامترهای ایده‌آل را دارد. سهولت در استفاده، افزایش ماندگاری طعم و رنگ و عدم آسیب رسانی به ساختار خرما از جمله مزایای بسته بندی رولی خرما می‌باشند.

نمونه‌های بسته بندی خرمای مضافتی را بارها در بازار دیده‌اید. همانطور که از ظاهرشان مشخص است، این نوع از بسته بندی خرما ظاهر چندان جذابی ندارد. اما بزرگترین مزیت آن، محافظت صددرصدی از خرمای تر می‌‎باشد که باعث افزایش ماندگاری ماهیت کالای خوراکی شده است.

جعبه‌های پلاستیکی که در ابعاد متنوعی قرار دارند، بهترین پوشش بسته بندی در مقایسه با سایر پوشش‌های بسته بندی محسوب می‌شوند. چون حجم زیادی ندارند و مصرف کننده پس از تمام کردن محصول قادر خواهد بود تا از پوشش بسته بندی خرما بارها استفاده کند. 

اصول بسته بندی زعفران

ایده و اصول بسته بندی زعفران

گیاه زعفران را مردم سراسر جهان می‌شناسند و می‌دانند که چقدر با ارزش است.

هر چه ارزش محصول بیشتر باشد، بسته بندی آن نیز به مراتب باید نسبت به سایر مواد غذایی بهتر و مناسب‌تر باشد.

در واقع، اصول بسته بندی زعفران با ایده‌های بسته بندی آن رابطه مستقیمی دارد. ظروف شیشه‌ای، بهترین پوشش برای بسته بندی زعفران می‌باشند.

به طوری که کلاله‌های سرخ رنگ زعفران در ظروف شیشه‌ای به هم ساییده نمی‌شوند و تا حد زیادی، کلاله زعفران در برابر سایر میکروب‌ها در امان می‌ماند.

ایده بسته کلاله خشک شده زعفران

بسته بندی زعفران با پلاستیک و نایلون برای مجموعه‌ی تامین کننده یا تولید کننده، بسیار اقتصادی‌تر است.

اما با بسته بندی پلاستیکی نمی‌توان انتظار زیادی از کیفیت طعم، رنگ، بو و حتی ظاهر آن داشت. چون در بسته بندی‌های پلاستیکی، همواره مقداری رطوبت وجود دارد که موجب کپک زدن و کمرنگ شدن کلاله‌های سوپر نگین و نگین زعفران می‌شود.

از طرفی، بسته بندی زعفران به صورت فله در پوشش‌های پلاستیکی چندان ارزشمند نیست و با این کار به شخصیت مشتری چندان اهمیت نداده‌اید.

اصول بسته بندی خلاقانه قهوه

ایده و اصول بسته بندی قهوه

قهوه جزو آن دسته از نوشیدنی‌هایی است که بارها در طی روز و یک ماه میل‌مان می‌کشد تا آن را سر بکشیم و پرانرژی‌تر از قبل به کارهای‌مان برسیم. گرچه که رنگ پودر قهوه تیره است و چندان به دل چنگ نمی‌زند، اما باز هم بعنوان یک نوشیدنی گرم و طبیعی می‌تواند روند سرعت و کار ما را افزایش بدهد.

ایده بسته بندی پودر قهوه

به دلیل اینکه قهوه جزو متداول‌ترین نوشیدنی‌های قریب به اتفاق اکثر خانواده‌ها است، بسته بندی ایده‌آل آن نیز از چشم مصرف کنندگان آن دور نمی‌ماند.

قفسه‌های فروشگاهی که از بسته بندی‌های متنوع قهوه پر شده‌اند، گویای همین وضعیت هستند. چون سبک زندگی و تفکر افرادی که قهوه مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که روزانه بارها چای می‌نوشند، فرق دارد؛ بسته بندی قهوه هم به همان میزان متفاوت است.

شیشه‌های اسپرسو مارتینی که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد، یک نمونه بارز از بسته بندی ایده‌آل و همه فن حریف قهوه است. غیر از بسته بندی شیشه‎ای، بسته بندی کلاسیک قهوه نیز بسیار مطلوب است و در همان نگاه نخست به دل آدم می‌نشیند.

بسته بندی پودر قهوه با کیسه‌های قفل‌دار نیز یک نمونه مدرن از بسته بندی پودر قهوه می‌باشد که دقیقا متناسب با سبک و استایل زندگی جوان‌های امروزی طراحی شده است.

اصول بسته بندی پیتزا

ایده و اصول بسته بندی پیتزا

فرض کنید پیتزایی را که سفارش داده‌اید، بدون وجود هیچ نوع کارتن یا پوشش خارجی دریافت کرده‌اید! دقیقا چه حس و حالی دارید؟!

مطمئنا انتظار نداشتید که آشپز پیتزای شما را همین گونه برای‌تان بیاورد و میل کنید. بله درست است؛ حتی خوراکی‌های گرم برای محافظت به بسته بندی نیاز دارند.

بسته بندی پیتزا از قرن 19 آغاز شد و تا هم‌اکنون در حال ارتقاء وضع کیفی است. چون میزان مصرف غذاهای فست فودی همانند پیتزا در جهان زیاد است، مصرف کنندگان آن دقت زیادی به پوشش و حتی ظاهر بسته بندی پیتزا دارند.

ایده بسته بندی پیتزا

در متداول‌ترین حالت از یک پوشش مقوایی ضخیم برای افزایش ماندگاری و دوام پیتزا استفاده می‌شود. سایز این مقواهای ضخیم در ابعاد سایز E فلوت می‌باشند. منظور از فلوت، گام فلوت از 1 تا 1/8 میلی‌متر می‌باشد که تاثیر زیادی در پایداری و استحکام جعبه دارد. جعبه‌ها با مقوای B فلوت نیز برای بسته بندی پیتزا بسیار کاربردی می‌باشند.