دیگر لازم نیست نگران سالم بودن سبزیجات خریداری شده باشید. بسته بندی سبزیجات مانع از ورود میکروب‌ها و آفات در لابه‌لای سبزیجات تازه شود. سبزیجاتی هم که خشک شده‌اند، به محافظت نیاز دارند. چون احتمال ورود ذرات ریز موجود در هوا به سبزیجات خورد شده بسیار زیاد می‌باشد. به طور کلی، جنس بدنه بسته بندی و حتی محل نگهداری آن در مقایسه با سایر انواع بسته بندی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بسته بندی سبزیجات چیزی است که کسب و کارهای کوچک خانگی از طریق آن درآمد زایی می‌کنند. غیر از درآمد زایی با بسته بندی سبزیجات، سالم بودن و افزایش ماندگاری آن‌ها بدون استفاده از مواد نگهدارنده از دلایل بسته بندی این محصول می‌باشند. با توجه به اهمیت بسته بندی سبزیجات، ابتدا باید اصول بسته بندی را بدانید و سپس به سراغ ایده‌های بسته بندی بروید. همراه ما باشید تا در ادامه این دو مورد را بررسی کنیم.

اصول بسته بندی سبزیجات

بسته بندی سبزیجات را می‌توان همانند بسته بندی میوه‌های تازه دانست. محصولات داخل هر بسته بندی در طول زمان دچار تغییراتی می‌شوند که به همان میزان از کیفیت نهایی آن‌ها کاسته می‌شود.

البته این موضوع در بسته بندی خرما و بسته بندی شکلات هم مطرح است. اما بسته بندی غیر صحیح سبزیجات تا حدودی از ماهیت آن ماده غذایی می‌کاهد.

به طوری که اصلا آن سبزیجات قابل استفاده نیستند و تنها باید آن‌ها را دور ریخت. در شرایط عادی، بسیاری از مواقع وجود دارد که بخاطر بسته بندی غیر اصولی و غیر صحیح مجبور هستیم تا محصولاتی را که قبلا خریداری کرده‌ایم، دور بریزیم.

تنوع زیاد و مناسب از نظر اقتصادی

یکی از اصول بسته سبزیجات این است که طرح‌ها و ابعاد آن متفاوت باشد. این درحالی است که جنس بسته بندی خارجی هم باید از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

دلیل مقرون به صرفه بودن جنس بسته بندی این محصول این است که گاهی ممکن است بدلیل افزایش قیمت حاصل از کیفیت بسته بندی بالا، قیمت تمام شده آن چندین برابر شود.

مسلما تمامی خریداران توان خرید این نوع بسته بندی را ندارند. پس حواس‌تان باشد که کیفیت بسیار بالای بسته بندی می‌تواند به ضرر شما یا مجموعه تولید کننده باشد.

افزایش ماندگاری محصول

آنچه که در بسته بندی سبزیجات برای ما اهمیت دارد، افزایش ماندگاری محتویات داخل بسته بندی است.

چون ماهیت سبزیجات بدین شکل است که در مدت زمان کوتاهی با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد و در نهایت، سبزیجات ظاهر طبیعی خود را از دست خواهند داد.

نه مصرف کننده و نه تولید کننده، افت کیفیت ظاهر و ماهیت سبزیجات را نمی‌خواهد.

حفظ کیفیت بلند مدت سبزیجات

سبزیجات جزو آن دست از مواد غذایی است که روزانه در آشپزی‌های خود استفاده می‌کنیم. پرکاربرد بودن سبزیجات خشک شده ما را نباید از این امر غافل کند که کیفیت محصول همچنان در اولویت قرار دارد.

سهولت در حمل و نقل

موضوع کارآمد بودن بسته بندی در این محصولات هم مطرح است. بسته بندی کارآمد است که مصرف کنندگان و تولید کننده بتواند به راحتی آن را حمل و نقل کند. در صورتی که بسته بندی در اثر حمل و نقل آسیب جدی ببیند، تولید کننده متحمل ضررهای زیادی می‌شود.

مناسب برای درج اطلاعات برند و سلامت سبزیجات

بسته بندی این محصول همانند بسته بندی خوراکی‌ها می‌باشد. برای نمونه در بسته بندی شکلات و حتی در بسته بندی جعبه پیتزا این موضوع اهمیت دارد. هدف از بسته بندی سبزیجات، افزایش ماندگاری محصول و سپس افزایش آگاهی در بین افراد یک جامعه می‌باشد.

بسته بندی بدون درج اطلاعات، تمام نیاز مصرف کننده را فراهم نمی‌کند. اطلاعاتی از قبیل تاریخ بسته بندی سبزیجات، مواد افزودنی، نام تجاری برند، راه‌های برقراری ارتباط با برند و حتی موقعیت جغرافیایی شرکت تولید کننده باید روی پوشش خارجی برند درج شود.

در این صورت است که می‌توان گفت بسته بندی شما از همه لحاظ توانسته تمام احتیاجات مصرف کنندگان را برطرف کند.

قابلیت بازیافت بسته بندی سبزیجات

در کشورهای توسعه یافته که به محیط زیست خود اهمیت بسیاری می‌دهند، بحث قابلیت بازیافت پوشش بسته بندی سبزیجات یکی از اصول جدایی ناپذیر بسته بندی است.

حتی مواد غذایی همانند سبزیجات که بسته بندی می‌شوند، باید بسته بندی داشته باشند که قابل بازیافت باشند. در غیر اینصورت، سازمان وزارت و بهداشت فروش آن دست از محصولات را غیر قانونی می‌داند.

ایده‌های بسته بندی سبزیجات تازه

ایده‌های بسته بندی سبزیجات

بدلیل متفاوت بودن پوشش بسته بندی، ایده‌های مختلفی را می‌توان برای بسته بندی سبزیجات در نظر گرفت. پیش از اینکه چندین ایده بسته بندی سبزیجات را ارائه دهیم، لازم است چند نوع پوشش بسته بندی را بررسی کنیم.

برای نمونه بسته بندی با جعبه سازی چوبی یا جعبه سازی فلزی چندان مقرون به صرفه نیست. چون خرید فلز خام و خرید چوب به اندازه کافی هزینه بردار است.

علاوه براین، برای شکل دهی و فرم دادن به فلز یا چوب باید تخصص‌های زیادی را به کار گرفت تا در نهایت، بسته بندی این محصول با جعبه‌های فلزی و جعبه‌های چوبی امکانپذیر باشد. به همین خاطر، بهتر است از ایده‌های بسته بندی زیر برای داشتن یک بسته بندی ایده‌آل کمک بگیرید.

کیسه‌های توری پلاستیکی

فلفل دلمه، سیر، پیاز و برگ‌های خوردنی همانند کاهو و برگ چغندر را می‌توان در کیسه‌های توری پلاستیکی قرار داد. در این حالت می‌توان برچسب‌هایی را برای اطلاعات مخصوص همانند نام تجاری برند و مجموعه تولید کننده بر روی این دست از سبزیجات درج کرد.

جعبه پلاستیکی

جعبه‌های پلاستیکی برای سبزیجات تر که هر روز صبح از مزارع جمع آوری می‌شوند، بسیار مناسب است.

به صورتی که به بدنه سالم سبزیجات آسیب فیزیکی وارد نمی‌شود و سبزیجات همانطور که هستند، در داخل جعبه قرار می‌گیرند.

بسته بندی فلفل دلمه، پیاز و سیر با جعبه‌های پلاستیکی از همه لحاظ ایده‌آل است. در اغلب زمان‌ها از جعبه پلاستیکی برای بسته بندی عمده انواع سبزیجات استفاده می‌شود.

شانه‌های پلاستیکی از جنس پلی استایرن

شانه‌های پلاستیکی برای آن دسته از بسته بندی سبزیجات مناسب است که حجیم هستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. در صورتی بهتر است از شانه‌های پلاستیکی استفاده کنید که قصد فروش عمده یا فروش فله سبزیجات حجیم را دارید.