زندگی انسان امروزی با صنایع بسیاری گره خورده است. این صنایع در بخش های مختلف اقتصادی به رقابت پرداخته و هرکدام سعی در ارائه یک محصول خاص می نمایند. یکی از مهمترین نشانه های کیفیت یک کالا و یا محصول در نحوه بسته بندی و عرضه آن نهفته است. بسته بندی محصولات و کالاهای مختلف، اهمیت صنایع مربوط به کارتن سازی و به خصوص کاربرد کارتن مقوایی را به وضوح نشان می دهد.

کارتن مقوایی چیست؟

کارتن مقوایی همان جعبه کارتن بسیار مشهور و شناخته شده ایست که از جنس مقوا و با ضخامت های متفاوتی تولید می شود و اغلب از یک طرح مکعبی شکل پیروی می کنند. ضخامت جعبه مقوایی با توجه به وزن و تراکم کالای مورد نظر طراحی شده و به مرحله تولید می رسد.برخی از انواع جعبه مقوایی کاملا جنبه تزیینی داشته و برخی دیگر نیز صرفا با هدف حفظ کیفیت بسته بندی ارائه می شود و نشانه های ظاهری و طراحی آن چندان مد نظر نمی باشد.

اهمیت صنعت کارتن سازی در چیست؟

کارتن سازی یکی از ابعاد مهم اقتصاد در یک جامعه است. شاید تا کنون به این امر دقت نکرده باشید اما کافیست نگاهی دقیق به صنایع مختلف و نحوه عرضه محصولات آن ها بیاندازیم. به درستی متوجه خواهید شد که در تمامی کارگاه ها و کارخانه های ریز و درشت بخشی با عنوان بسته بندی تولیدات مشغول فعالیت می باشند. این بخش بیش از دیگر ارکان صنایع مورد نظر با کارتن مقوایی و صنعت کارتن سازی در ارتباط است.

آیا کارتن مقوایی با محیط زیست سازگار است؟

تمامی اقلام کاغذی از جمله جعبه های مقوایی دارای قابلیت بازیافت بوده و به راحتی در طبیعت تجدید شده و مسائل زیست محیطی را به دنبال ندارند. جعبه های مقوایی در مقایسه با جعبه های پلاستیکی و حتی محافظ های غیر مقاوم و بی دوام نایلونی مقرون به صرفه تر بوده و با عنوان یکی از صنایع دوستدار محیط زیست معرفی شده اند. استفاده از چنین جعبه هایی در سراسر جهان مرسوم بوده و مورد سفارشات مکرر سازمان های حمایت از محیط زیست می باشند.

کاربرد کارتن مقوایی در عرضه و تولید

یکی از مهم ترین کاربردهای کارتن مقوایی در بخش عرضه و تولید محصولات مختلف است.

تمام بسته بندی هایی که همه روزه در فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی، پوشاک، وسایل تزیینی و یا وسایل ضروری منزل و خودرو و مواردی از این قبیل مشاهده می کنیم، همگی به نوعی با صنایع مربوط به کارتن سازی در ارتباط هستند.بنابراین می توان صنعت کارتن سازی را به بخش های مختلفی از اقتصاد جامعه مرتبط دانست و تاثیر قیمت جعبه ها را بر قیمت تمام شده یک محصول نیز مورد بررسی قرار داد. در ادامه به بررسی انواع کارتن های مقوایی در صنایع مختلف می پردازیم.

بسته بندی محصولات غذایی

صنایع مربوط به تولید و عرضه مواد غذایی بیشترین میزان ارتباط را با صنایع کارتن سازی دارند. کارتن حمل میوه، کارتن حمل مواد خوراکی از قبیل کلوچه، کیک، بسکویت، مواد خوراکی گرم و یا سرد همچون انواع بستنی ها و یا چای و قهوه از جمله بارزترین مصداق های مربوط به ارتباط مذکور است.با این حال بکارگیری کارتن های مقوایی صرفا به این موارد محدود نمی گردد. چرا که توسعه صنایع غذایی، توسعه صنایع مربوط به بسته بندی و عرضه را نیز بدنبال خواهد داشت.

بسته بندی برخی از تولیدات مربوط به پوشاک آقایان

بسته بندی برخی از تولیدات مربوط به پوشاک آقایان
بسته بندی برخی از تولیدات مربوط به پوشاک آقایان

صنعت پوشاک در یک رابطه کاملا جدی و اصولی با کارتن سازی قرار ندارد با این حال در سالیان اخیر شاهد افزایش این رابطه بوده و به نظر می رسد در سالیان آینده نیز شاهد افزایش این ارتباط باشیم. امروزه برخی از لباس های تولید شده در کارگاه های معتبر در بسته هایی مقوایی شکل دسته بندی شده و به بازار عرضه می گردند. جعبه مورد نظر اغلب ترکیبی از مقوا و نایلون است.جعبه مقوایی در چنین کارگاه هایی باعث حفظ طراحی بسته بندی مورد نظر و حفظ ظاهر زیبای لباس می گردد.

ساخت و ساز وسایل تزیینی

زیباترین و دل انگیز ترین بخش مربوط به صنایع کارتن سازی را، جعبه های مقوایی تزیینی شامل می گردد. این جعبه ها اصولا دارای یک طراحی خاص و با ذوق هنری ویژه بوده و برای خرید وسایل تزیینی و یا ارائه یک هدیه و یا کادو به کار گرفته می شوند. جعبه های مقوایی مورد نظر ممکن است به صورت مکعبی و در قالب های مختلفی تولید شوند و یا به صور مختلف دیگری که ذوق هنری موجود در صنایع مربوطه اجازه می دهد.

کاربرد در فست فودها

فعالیت فست فودها از جمله انواع ساندویچی های و پیتزا فروشی ها در قرن حاضر بسیار رونق گرفته است. این امر باعث افزایش رقابت میان واحدهای مورد نظر می شود. افزایش رقابت، تمامی زمینه های فعالیت تجاری و حتی جعبه های بسته بندی و عرضه فست فود را نیز در بر می گیرد.

جعبه پیتزا معروف ترین مثال ممکن در این زمینه است. جعبه پیتزا و یا دیگر جعبه های مقوایی بکار رفته در فست فودها باید منقش به طراحی و گرافیک های حرفه ای باشند. جعبه مقوایی پیتزا و دیگر جعبه های فست فودی، اصولا ضخامت زیادی ندارند اما همچون جعبه های دایکاتی با استفاده از قالب های خاصی برش خورده و تولید می شوند.

 استفاده از روش دایکات باعث می گردد تا شکل کلی جعبه ها در صورت قرارگیری روی یکدیگر حفظ گردد. استفاده از جعبه مقوایی مناسب با طراحی بسته بندی خلاقانه تاثیر بسیاری بر فروش فست فودهای واحد تجاری شما خواهد داشت. جعبه مقوایی فست فود مهمترین عامل معرفی کننده نام و شهرت واحد تجاری شما خواهد بود.

فروش زغال

زغال از جمله اقلام ضروری در صنایع سنگین، نیمه سنگین و مصارف خانگی است. استفاده از زغال در صنایع سنگین و نیمه سنگین به صورت گسترده در تمامی کشورها صورت می گیرد. اغلب ما با مصارف خانگی زغال آشنا هستیم. زغال با مصارف خانگی به صورت زغال کباب، زغال شومینه و زغال قلیان عرضه می شوند.

 عرضه سنتی و فله ای زغال با مسائل بسیاری همراه بود که بر میزان فروش آن تاثیر منفی داشت. زغال فله ای به علل مختلف از جمله کثیف شدن و سیاه شدن فروشگاه های سطح شهر با استقبال چندانی از جانب فروشندگان مواجه نمی شد. همچنین عرضه فله ای زغال با کاهش مقاومت آن در برابر رطوبت و نوسانات دمایی همراه می گردد و کیفیت محصول را به شدت کاهش می دهد.

در مقابل می توان به عرضه مدرن زغال اشاره نمود. عرضه زغال در کارتن مقوایی چند لایه باعث حفظ آراستگی فروشگاه و عدم ریخته شدن پودر زغال در مسیر حمل و عرضه آن می گردد. این روش با افزایش استقبال بسیاری از فروشگاه های سطح شهر برای فروش زغال همراه شده است.

بسته بندی وسایل منزل

وسایل منزل نیز از جمله دیگر مثال های مناسب جهت کاربرد کارتن مقوایی است. حمل این وسایل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و کارتن مقوایی باید از ضخامت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. اصولا بر روی کارتن ها، بویژه کارتن های مقوایی مربوط به وسایل منزل، علائم و نمادهایی درج می گردد که نوع کالا و نحوه حمل را مشخص می نماید؛ چرا که نوع کارتن می تواند اصالت و کیفیت محصول را نیز مشخص نماید.

عرضه وسایل خودرو

وسایل دسته اول و ساخته شده کارخانجات مربوطبه تولید وسایل ضروری و تزیینی خودروهای مختلف، کالاهای خود را در جعبه های مقوایی قرار داده و عرضه می کنند. جعبه مورد نظر گونه ای از اقسام کارتن مقوایی است که به صورت بسیار محکم و با یک طراحی اصولی ساخته می شود. این جعبه باید به گونه ای باشد که وسیله مورد نظر حین حمل و جابجایی قادر به تکان خوردن نباشد. آرم و نشان سازنده و کارخانه مورد نظر روی جعبه حک شده و ممکن است به صورت های مختلفی از جمله خطوط برجسته باشد.

اسباب بازی های کودکانه

گونه ای دیگر از انواع کارتن های مقوایی در کارگاه های مربوط به تولید و عرضه اسباب بازی های کودکانه بکار می روند. این جعبه اصولا از یک ضخامت متوسط برخوردار بوده و با رنگ های فانتزی نیز طراحی می گردند. 

در ساخت و ساز کارتن مقوایی مربوط به بسته بندی اسباب بازی کودکانه، از یک لایه نایلون پلاستیکی نیز استفاده می شود. جعبه ی نهایی باید به گونه ای تولید شده باشد که علاوه بر حفظ کامل وسیله مورد نظر از آسیب، امکان رویت آن برای خریدار نیز وجود داشته باشد.

صنایع مربوط به تولید و عرضه لوازم تحریر

عرضه لوازم تحریر نیز ارتباط تنگاتگی با کارتن سازی دارد. محافظت از تولیدات مربوط به عرصه لوازم التحریر باید توسط جعبه هایی مقاوم صورت گیرد. مقاومت در برابر نفود آب و رطوبت، مهمترین ویژگی مورد نظر است. محصولاتی همچون انواع دفترها و دفترچه ها، مدادهای رنگی و آبرنگ ها، پاک کن و دیگر وسایل مورد نظر در مجاورت با رطوبت آسیب دیده در بسیاری از موارد قابلیت کاربردی خود را از دست می دهند.

کاربرد کارتن مقوایی در پست

کاربرد کارتن مقوایی در پست
کاربرد کارتن مقوایی در پست

یکی از پرکاربرد ترین جعبه های مقوایی در زندگی روزمره که شخصا توسط فرد مورد استفاده قرار می گیرد، جعبه های مقوایی حمل بارهای پستی است. جعبه مقوایی مورد نظر باید علاوه بر حفظ بسته پستی از شرایط نامطلوب، وزن سبکی داشته و هزینه حمل را بسیار افزایش ندهد.این جعبه ها در اندازه های متفاوت و ضخامت های متنوعی تولید می شوند. چرا که در برخی از شرایط امکان حمل بار بوسیله یک کارتن نازک و بدون ضخامت بالا امکان پذیر نیست.

بسته بندی و عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی

این نوع جعبه های مقوایی نیز در زمره جعبه های پرکاربرد قرار دارند. جعبه هایی که برای محصولات آرایشی و بهداشتی بکار می رود، باید به راحتی قابل چاپ بوده و بتوان مشخصات محصول را بدون امکان محو شدن روی آن ها درج نمود. محصولات آرایشی نیز اغلب دارای جعبه های تزیینی و زیبا بوده تا حدی که برخی جنبه بکارگیری به عنوان کادو و هدیه را دارند.

کاربرد کارتن مقوایی و صنایع وابسته چگونه است؟

صنایعی که در بالا اشاره کردیم، متداول ترین صنایع مرتبط با تولید و فروش کارتن مقوایی می باشند. اما این موارد حصری نبوده و گسترش کمی و کیفی صنایع مربوطه در داخل و خارج از یک کشور، تنوع طرح و نوع کارتون و جعبه مقوایی را به دنبال خواهد داشت.

در ذکر اهمیت کارتن مقوایی و صنعت کارتن سازی همین نکته کافی است که تمامی کارآفرینان و کسانی که مبادرت به احداث کارگاه و کارخانه می نمایند، بخشی از سرمایه خود را جهت خرید کارتن مربوط به بسته بندی تولیدات کنار می گذارند.

قیمت کارتن مقوایی چگونه تعیین میشود؟

کارتن مقوایی دارای ضخامت و کیفیت های مختلفی می باشد. برخی به شدت ضخیم و تا حدی ضد آب می باشند. برخی دیگر نازک و دارای طراحی خاص و یا خطوط برجسته و برخی دیگر نیز تزیینی و برخی دیگر ساده و بدون هیچ گونه مشخصه ی خاصی بوده و باید گفت تمام این مسائل در قیمت کارتن مقوایی تاثیرگذار خواهد بود.

فروش

با توجه به تراکم صنایع مختلف در تهران و کرج می توان گفت بهترین نقاط مربوط به خرید و فروش کاغذ مقوایی باید در این نقاط باشد. خوشبختانه فروش کارتن مقوایی در نقاط یاد شده صورت می پذیرد و این امر امکان دسترسی راحت به آن را در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران و همچنین در شهر کرج فراهم نموده است.

خرید

خرید کارتن مقوایی در عرصه اینترنت می تواند یکی از مطلوب ترین اقدامات ممکن در خصوص راه اندازی بخش عرضه و بسته بندی محصولات تولید شده در یک صنعت خاص باشد. عرضه کارتن مقوایی با توجه به اصول کیفی موجود در این زمینه و همچنین سفارشات خریدار صورت می پذیرد.

شما میتوانید همینک با شماره های موجود بر روی سایت تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره های لازم جهت خرید کارتن نسبت به ثبت سفارش تلفنی خرید کاتن مو د نیاز خود اقدام نمایید