کارتن لمینتی چیست و چه کاربردی دارد؟

لغت Laminate را که در دیکشنری جست و جو کنید با معانی از قبیل تکه تکه، لایه لایه یا ورقه ورقه شدن، رو به رو می‌شوید. هنگام خرید کارتن لمینتی متوجه می‌شوید که در واقعیت نیز چنین مفهومی وجود دارد.

از این نوع کارتن‌ها برای ذخیره مایعاتی نظیر شیر، آبمیوه و دیگر نوشیدنی‌ها [حداکثر تا یکسال] استفاده می‌شود. لایه‌هایی منسجم که حاوی پلی اتیلن است و محتویات داخلی بسته را بهداشتی نگه می‌دارد.

اهمیت ساخت باکس از جنس لمینت

کارتن لمینتی از لحاظ کیفیت مطلوب در چاپ در صورتی که مواد اولیه آن مرغوب باشد، برای بسته بندی انتخاب مناسبی است.

لمینت‌ها مزایای بسیار فراوانی دارند که می‌توان از جمله آن‌ها با استحکام زیاد، ضد آب بودن، پاره نشدن زود هنگام را نام برد. با استفاده از این جنس کارتن خواهید توانست از بسته بندی خود محافظت بیشتری کنید و از اتفاقاتی از قبیل مراقب آفتاب سوختگی، لکه لکه شدن، چین خوردگی و ناهمواری در بسته و سایش جلوگیری کرد.

توضیحاتی در خصوص جعبه لمینتی

در کشورهای پیشرفته مانند سوئد، که از پیشینیان تولید این نوع کارتن‌ها بوده، سالانه بیش از 130 میلیارد بسته کارتن لمینتی تولید می‌شود. باید به این نکته نیز توجه کرد که کارتن لمینتی به بیش از 150 کشور دنیا صادر می‌شود.

کارتن لمینتی از موادی مانند، مقوا (73٪)، پلاستیک (22٪) و فویل آلومینیوم (5٪) ساخته شده است. در حقیقت بیشتر مواد اصلی مورد استفاده در ساخت و خرید کارتن های لمینتی از زمین های جنگلی و چوب درختان تامین می شود.

ساخت باکس لمینتی مرغوب

مرحله اول

در یک کارگاه ساخت جعبه‌هایی با جنس لمینت، فرآیندهای فراوانی بررسی می‌شوند. پس تهیه‌ی تنه درختان، تنه‌ها در دستگاه می‌چرخند تا پوست‌شان از بین برود. سپس تنه‌های تمیز شده درختان را به قطعات کوچک چوبی تقسیم می‌کنند.

مرحله دوم

لیگنین، یک ترکیب شیمیایی مهم است که در دیواره سلولهای ثانویه درخت قرار دارد. این ماده با جوشاندن در دمای 160 درجه سانتیگراد خارج می شود. این کار همچنین موجب جدا شدن الیاف از سلولز (در دیواره های سلول اولیه) می‌شود.

مرحله سوم

الیاف شسته و تمیز می شوند و به شکل یک تفاله نرم در می آیند.

الیاف اصلی قهوه ای و الیاف سفید تمیز شده، محکم به هم فشار داده می شوند و دو لایه فشرده را تشکیل می دهند. حالا قسمت بیرونی سفید رنگ نمایان است. اگر نیاز بود طرح‌های مد نظر مشتریان روی قسمت سفید رنگ چاپ می‌شود. تیکه‌ها چاپ شده بعد از آماده سازی تاه می خورد.

سه لایه از پلی اتیلن مذاب از داخل و یک لایه از خارج اسپری می شود. این عمل سبب محافظت از محتویاتی ماندد آب پرتقال در آینده می‌شود و همچنین جهت مراقبت از طرح چاپ شده به کار می‌رود. ورقه‌ها محافظت بسیار خوبی در برابر خاک، رطوبت و سایش ایجاد می‌کند.

مرحله چهارم

ورقه‌های ساخته شده به کارتن لمینتی تبدیل می‌شوند و آماده قرار دادن محتوی درون آن آن است. اکنون می‌توانید محصول خود را در بسته بندی مناسب به بازار عرضه کنید.

کارتن های لمینتی ساخته شده در مجموعه آذین پک، جهت محصولات متفاوتی چون جعبه تخم مرغ، کیسه های کاغذی، پاکت نامه و کاغذ نوشتنی استفاده می‌شود و از همه مهم‌تر مطابق با اصول محیط زیستی یعنی قابل بازیافت هستند.

انواع کارتن لمینتی بر اساس جنس مواد استفاده شده

بسته بندی های لمینتی از جنس و متریال مختلفی ساخته شده اند که به طور کلی به دسته‌های مهم آن پرداخته‌ایم.

ورقه کاری لمینت ابریشمی

کارتن لمینتی از نوع کاری ابریشمی معمولا برای ساخت جلد برخی کتب و دفاتر، کارت‌های شناسایی و بازرگانی و بروشورهای خاص به کار می‌رود. البته باید گفت که طیف استفاده گسترده‌تری به غیر از موارد گفته شده وجود دارد.

این نوع ورقه‌ها به طور کامل مات و براق نیست و بین این دو دسته قرار می‌گیرد. در صورتی که از دور به آن‌ها نگاه کنید، شبیه لمینت براق نمایان می‌شود. معمولا کارتن‌های این مدل طبیعی و صاف به نظر می‌رسند. ورقه‌های ابریشمی به دلیل دارا بودن لایه پلاستیکی مقاومت بسیار بالایی دارد. این مدل برتر در کارتن‌های لمینتی است زیرا علاوه بر استحکام بالا، ظاهر شیک، صاف و زیبایی ایجاد می‌کند.

لمینت‌های مات

کارتن لمینتی مات یک مدل ظریف و شکیل به حساب می‌آید، به همین دلیل برای بسیاری از افراد یک انتخاب معمول است. در مقایسه با لمینت براق، لمینیت مات بیشتر حالت طبیعی دارد. برخلاف لمینیت براق، لمینیت مات می تواند جلوه نرم تری ایجاد کند، زیرا می تواند در رنگ های تیره کنتراست کمتری ایجاد کند.

لمینت‌های براق

لمینیت های براق اغلب یک انتخاب محبوب هستند و نمی توان دلیل آن را دشوار دانست. نوشتن و تصاویر اغلب واضح تر به نظر می رسند، در حالی که کنتراست بیشتری نیز دارند.

لمینیت براق نیز یک انتخاب با دوام است زیرا به راحتی خاک، گرد و غبار و اثر انگشت را دفع می کند. اگر ورقه ورقه در تماس با کثیفی قرار گیرد، به دلیل داشتن بافت براق و براق، به راحتی پاک می شود.

هزینه باکس‌های لمینتی بر چه اساس تعیین می‌شود؟

قیمت گزاری کارتن لمینتی بر مبنای نوع جنس متریال استفاده شده و تعداد لایه‌ها در هنگام ساخت، مشخص می‌شود. به طور معمول لمینت مات از لمینت براق گران‌تر است.

لمینت سرد و گرم چیست و برای چه مواردی به کار می‌رود؟

کاربرد دستگاه لمنیت سرد و دستگاه لمینت گرم کاملا با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

1- دستگاه لمینت گرم:

در ساخت کارت ویزیت کسب و کارها، کارت‌های گیفت، کارت ویزیت پزشکان و منو غذا رستوران‌ها به کار می‌رود.

2- دستگاه لمینت سرد:

کارتن‌های 3 لایه و 5 لایه با چسب سیلیکاتی با چسب چوب توسط دستگاه لمینت سرد در کنار یک دیگر فشرده می‌شود و کارتن‌ لمینتی با عرض‌های متفاوت ایجاد می‌کند.

برسی چند نکته مهم در خصوص کارتن های لمینتی

1- در برخی بسته بندی کارتن لمینتی، از چسب سلفون و يا صحافي نيز استفاده ميشود. 

2- میزان کیفیت چاپ روی کارتن با اندازه ضخامت لایه‌های مقوایی رابطه معکوس دارد.

3- اگر کاغذ و مقواها دارای فلوت باشند به دلیل داشتن لایه کرکره مانند داخلی، سطح چاپی ناهمواری دارد. در واقع این نوع کاغذها کیفیت مطلوبی برای چاپ ندارند.

4 اگر به دنبال چاپ طرح حرفه‌ای به روی کارتن هستید لازم است در ابتدا، نقشه طرح توسط دستگاه افست روی آن کشیده و چاپ شود.

5- می‌توان پوسترهای آماده شد را پس از طراحی با چسب‌های مخصوص روی جعبه چسباند.

 

کارتن لمینتی

بهترین کیفیت کارتن را از چه کسی بخواهیم؟

فروشگاه و سایت‌های زیادی ادعای ساخت کارتن با جنس لمینت را دارند اما نکته مد نظر این است که تولی و چاپ با کیفیت بالا انجام شود و در شرایط کنونی بهداشت مجموعه رعایت شود.

مجموعه آذین پک بهترین کارتن لمینتی مطابق با استانداردهای روز دنیا را به مشتریان ارایه می‌دهد. شما هم اکنون می‌توانید از طریق تماس یا شبکه‌های اجتماعی با ما در ارتباط باشید و بسته بندی مد نظر خود را سفارش دهید. قطعا با یک بار استفاده از خدمات گروه اذین پک که شامل ایده پردازی، چاپ، تولید کارتن و بسته بندی‌های حرفه‌ای می‌باشد؛ مشتری دائم ما خواهید شد.

مشاوره رایگان بسته بندی و کارتن سازی