جذب و نگهداری مشتریان وفادار برای خرید لوازم آرایشی کار سختی نیست، اگر بتوانید نکات لازم برای بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی را به طرز ایده آلی، عملی کنید. درست است که عموما لوازم آرایشی برای زیبا تر کردن اندام‌های بدن خریداری می‌شوند، اما زیبایی بسته بندی این محصولات هم به اندازه کافی جایی برای بحث دارد. از همین رو، برای بسته بندی این محصولات لازم است تا ابتدا نکات طراحی بسته بندی را بدانید.

نکات بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی

  1. برای اینکه فرآیند بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی را تا مراحل آخر، به خوبی پیش ببرید، کافی است که ابتدا مخاطبان کالای خود را مشخص کنید. برای مثال، کرم پودر جوان کننده سعی دارید آن را به بهترین شکل ممکن بسته بندی کنید، برای یک خانم جوان 20 الی 25 ساله است یا یک خانم 30 الی 45 ساله، مخاطب بسته بندی این کالا است؟! پاسخ این سوال، کاملا روشن و واضح خواهد بود. گزینه دوم، مخاطب اصلی این کالا می‌باشد.
  2. هیچ چیز بهتر از این نیست که با بسته بندی ایده آل خود، یک حس متفاوت در وجود مشتریان خود، ایجاد کنید. یک بسته بندی خوب حتی بسته بندی خشکبار باید به نظر مخاطب جذاب باشد! انتخاب طرح‌های منحصربه‌فرد و کمتر دیده شده برای بسته بندی خلاقانه لوازم آرایشی بسیار خوب خواهد بود.
  3. بدون شک، مارک لوازم آرایشی در بسته بندی آن، بسیار تاثیرگذار می‌باشد. برای همین، اگر قرار است دست به طراحی جدیدی برای بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی برای یک محصول بزنید، سعی کنید که این طرح شما باید با طرح‌های قبلی، حداقل کمی همخوانی داشته باشد.

طراحی بسته بندی لوازم آرایشی

  1. امروزه استفاده از خطوط در هم و مرکب در بسته بندی‌های لوازم آرایشی بسیار رایج است. برای نمونه، طراحی خطوط مرکب با گل‌های طبیعی و ریز، جلوه خاصی به پوشش خارجی لوازم آرایشی مخصوص بانوان می‌بخشد. اگر تمایل دارید تا برای بسته بندی لوازم بهداشتی و مراقبتی مردانه، این ترفند را به کار بگیرید، خیلی بهتر است که طرح‌های هندسی را با خط‌های مرکب ترکیب کنید.
  2. نوشته‌هایی که بر روی پوشش خارجی یک لوازم آرایش درج شده است، سهم زیادی در جذب مخاطبان دارد. در حقیقت، به این نوشته‌ها تایپوگرافی می‌گویند و مشخصات و جزئیات کامل برند شما را در نگاه اول، از سایر رقیب‌های‌تان جدا می‌کند. به همین خاطر است که یک طراحی بسته بندی خوب با یک فونت خاص، محصولات شما را جذاب تر از آن‌چه که هستند، نشان می‌دهد.
  3. استفاده از خطوط برجسته و چشم نواز در ترفندهای طراحی بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی خوب خواهد بود، اگر بتوانید هماهنگی خاصی ایجاد کنید که توجه افراد به آن جلب شود. البته منظور از این هماهنگی خاص، مرتب بودن الگو نیست. این جمله بدین معنا است که الگوها را در جایی به کار ببرید که واقعا انسان‌ها متوجه آن شوند و بی اختیار، دست‌شان را به سمت محصول شما دراز کنند. برای همین، الگوهای نامنظم یا الگوهای نامتقارن، گزینه خوبی برای برجسته کردن خطوط بسته بندی خارجی هستند.
  4. الگوهایی که پیچیده هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. برای مثال، الگوهای پیچیده‌ای که یا رنگ مشکی به صورت برجسته بر روی بسته بندی لوازم آرایشی درج شده اند، سهم زیادی در جذب مخاطب دارند. شاید قبلا به نظر می‌رسید که طراحی الگوهای پیچیده با رنگ سفید، خیلی بهتر است. اما امروز شاهد این موضوع هستیم که رنگ‌های تیره، خصوصا رنگ مشکی برای جذب مخاطبان، بسیار بهتر است.
  5. غیر از رنگ سیاه که برای الگوهای پیچ و تاب دار، بسیار پر استفاده است، ترکیب رنگ‌های کِرمی و گرم برای نقش‌های گل روی بسته بندی مقوایی لوازم آرایشی بسیار پرطرفدار است. شاید اکنون با خود بگویید که این طرح اصلا ترند و به اصطلاح عامه پسند نیست. اما باید بگوییم که هنوز این ترفند طراحی به طور جامع در بسته بندی این محصولات، پیاده سازی نشده اند. اگر قصد دارید تا یک بسته بندی جذاب برای خانم‌ها داشته باشید، به کارگیری آن را به شما اکیدا توصیه می‌کنیم.

طراحی جعبه لوازم آرایشی بهداشتی

تا این‌جا ایده‌های خاصی برای بسته بندی خارجی لوازم آرایشی و بهداشتی را به شما ارائه کردیم. اکنون نیز نوبت به طراحی داخلی بسته بندی این محصولات خاص می‌رسد.

بعضی از شرکت‌های لوازم آرایش، طراحی جعبه بسته بندی را برای محصولات خود، ناکارآمد می‌دانند. این درحالی است که تفکرات این چنینی به طور کامل اشتباه هستند. بسیاری از شرکت‌های تولید لوازم آرایش به گونه دیگری رفتار می‌کنند که حتی بخش ابتدایی طراحی جعبه برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد. برای همین اینکار را توسط یک شرکت جعبه سازی معتبر و خاص انجام می دهند.

چاپ و رنگ بندی جعبه، سلفون کشی و طلاکوب کردن آن از جمله ترفندهایی است که برای ارائه یک بسته بندی جذاب، از نظر شرکت‌های تولیدی لوازم آرایش دور نمی‌ماند. گفتنی است که بعضی از این ترفندها، در افزایش استحکام و مقاومت محصول نهایی، تاثیرگذار است.

یک نمونه از طراحی تاثیرگذار جعبه لوازم آرایش، طراحی جعبه خارج از حد نرمال است. یعنی جنس جعبه محصولات تعداد کمی از شرکت‌های آرایشی، از جنس چوب یا mdf است. در صورتی که بسیاری از شرکت‌های دیگر، بسته بندی مقوایی و حتی کاغذی برای محصولات خود در نظر گرفته اند. ابعاد و شکل خود جعبه نیز می‌تواند به شدت با سایر برندها متفاوت باشد. برای مثال، جعبه‌ی آرایشی که دارای شکل مکعبی نیست، بیشتر به چشم می‌آید و افراد تمایل دارند تا آن محصول متفاوت را بخرند!

خلاقیت در طراحی جعبه‌

پیش از بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی باید بدانید که هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. یعنی شما نباید حتما همان جعبه‌ای را طراحی کنید که متداول است. طراحی جعبه شما می‌تواند با اکثر رقیبان شما بسیار متفاوت باشد. چرا که بیشتر محصولات آرایشی غیر انعطاف پذیر نیستند و دست شما در طراحی جعبه برای آن‌ها باز است. پس اصلا نگران عُرف بودن یا نبودن آن‌ها نباشید. تا آن‌جایی که می‌توانید خلاقیت خود را به کار بگیرید با بیشتر در ذهن افراد بمانید!

در همین راستا جالب است بدانید که در طراحی داخلی بعضی از لوازم آرایشی از طنز استفاده می‌شود و هدف نهایی طراح، شوخی با مصرف کنندگان است. البته ماهیت خود محصول نیز در طراحی آمیخته با طنز اهمیت دارد و یک ترفند ریز اما به جا، می‌توانید شاهد فروش بیشتر محصولات خود باشید.

بعضی از طراحان جعبه این محصولات، آن دسته از طراحی را جذاب و خلاقانه می‌دانند که بخش کمی از محصول نمایان باشد تا افراد دچار شک و ابهام به هنگام خرید نشوند. از نظر آن‌ها، در این صورت است که می‌توان ایده‌های خلاقانه برای محصولات آرایشی را به کار گرفت. برای مثال، در طراحی جعبه پالت سایه چشم، برای یک بسته بندی جذاب کافی است تا بخشی از رنگ‌های پالت سایه در جعبه آن، مشخص باشد.

نمونه روش‌های چاپ جعبه‌های لوازم آرایش

تامپو پرینت و سیلک اسکرین و هیت ترانسفر تنها سه روش برای چاپ جعبه‌های لوازم آرایشی هستند.

چاپ تامپو پرینت بیشتر برای جعبه‌هایی کاربرد دارد که خمیده یا گود هستند. در واقع، یکی از مزیت‌های بسیار ایده آل تامپو پرینت، امکان چاپ بر روی جنس‌ها و سطوح مختلف است. چاپ تامپو محدود به تیراژهای پایین نیست و اصلا محدودیت تیراژی برای آن وجود ندارد. گفتنی است که این روش چاپ بر روی جعبه لوازم آرایش، این امکان را به شما می‌دهد تا از رنگ‌های متفاوتی استفاده کنید.

سیلک اسکرین یکی دیگر از روش‌های چاپ بر روی جعبه است. یکی از دلایل انتخاب روش سیلک اسکرین برای جعبه‌های آرایشی، ساده بودن آن می‌باشد. قیمت آن نیز مقرون به صرفه است و به همین خاطر، به سرمایه اندکی برای استفاده از روش سیلک اسکرین هستید. لازم نیست نگران نباشید. با سیلک اسکرین می‌توانید روی جعبه‌ها با جنس‌های متفاوت، طرح‌های مختلفی را چاپ کنید! کارتن، جعبه، مقوا و جعبه‌های چرمی را می‌توانید با سیلک اسکرین طراحی کنید.

اگر به تصمیم دارید تا جعبه‌های رنگی با طیف بالای رنگ برای بسته بندی لوازم آرایشی طراحی کنید، چاپ هیت ترانسفر، نتیجه‌ای مطابق با آن‌چه که شما می‌خواهید، خواهد داشت! شما می‌توانید برای ثبت تصاویر و الگوهای پیچیده با تنوع رنگ بالا، از چاپ هیت ترانسفر استفاده کنید.