اهمیت صنعت عطر در جوامع مختلف

صنعت عطر سازی مربوط به سال‌های اخیر نیست و از گذشته‌های بسیار دور در جوامع مختلف رواج داشته است. ساخت جعبه عطر و ادکلن و درست کردن ادکلن‌های مختلف به حدود چهار هزار سال پیش باز می‌گردد. در آن زمان از موادی مانند گلاب یا مشک عنبر برای درست کردن عطر استفاده می‌شد و آن‌ها را برای ماندگاری بیشتر با روغن‌های گیاهی ترکیب می‌کردند.

عطر سازی و ساخت جعبه عطر در جوامع مختلف به سرعت پیشرفت کرد. ایران نیز در بین کشورهای متعدد جایگاه خوبی در این صنعت داشت، و کاشان به عنوان مهد تمدن آماده سازی عطر، به دلیل داشتن گلاب مرغوب شناخته شده بود. فرانسه نیز مانند الان حرف زیادی در مورد عطر سازی، برای گفتن داشت. رومیان و مصریان باستان هم در رقابت شدیدی برای به دست آوردن رتبه بالایی در این عرصه بودند.

دسته بندی عطر و ادکلن برای ساخت جعبه متناسب

عطر و ادکلن و به طبع آن ساخت جعبه عطر و اتکلن تقسیم بندی‌های متفاوتی دارد. توجه به این موضوع خرید را برای کاربران راحت‌تر و رضایت بخش‌تر می‌کند. فروشندگان و تولید کنندگان عطر با اتکا بر دسته بندی درست، تجربه بهتری برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورند و فروش را به طور غیر مستقیم افزایش می‌دهند.

تقسیم بندی عطر بر اساس جنسیت

عطرهای زنانه و مردانه چه از لحاظ رایحه و چه از لحاظ ساخت جعبه عطر و ادکلن، به نسبت با یکدیگر تفاوت دارند. هرچند گاهی اوقات ممکن از عطر جنس مخالف استفاده کنیم اما این امر فقط برای خریداران است. دلیلی وجود ندارد که فروشندگان و تولید کنندگان از کنار چنین موضوع مهمی به راحتی گذر کنند.

عطر زنانه

در انتخاب عطر زنانه و مردانه سلیقه هر فرد فاکتور مهمی است و هیچگاه فرمول دقیقی برای تفاوت فاحش بین این دو رایحه وجود ندارد. با این حال از گذشته تا امروز رایحه گل‌ها بیشتر مورد توجه بانوان بوده است و به همین دلیل به عنوان عطرهای زنانه شناخته می‌شوند.

شاید با این سخن کمی تعجب کنید اما فروش عطر به عنوان زنانه بودن بیشتر از طریق ساخت جعبه عطر و ادکلن متناسب صورت می‌گیرد. به طور معمول برای عطرهای زنانه از رایحه‌های بسیار تند استفاده نمی‌کنند و بر روی جعبه برچسب زنانه یا for women حک می‌شود. در طراحی یک جعبه اصولی برای عطر زنانه از المان‌هایی که بیشتر با سلیقه بانوان همخوانی دارد، به کار می‌رود.

عطر مردانه

عطرهای مردانه عموما تند و حتی گاهی دارای رایحه زننده هستند. هرچند از دو طیف عطر شرین و تلخ (در ادامه توضیح خواهیم داد) استفاده می‌کنند، اما از لحاظ روانشناسی به عطرهای تلخ تمایل بیشتری دارند.

در ساخت جعبه عطر مردانه دقت زیادی به خرج دهید چرا که آقایان در برخی مواقع حساسیت بیشتری نسبت به بانوان، برای انتخاب خود به خرج می‌دهند. یک جعبه ساده و شیک با رنگ‌های دارک (تیره) یا مایل به سرد مثل آبی انتخاب خوبی برای عطر مردانه به حساب می‌آید.

تقسیم بندی عطر بر اساس سردی و گرمی

اگر بخواهیم تفاوت عطر سرد و گرم را به طور خلاصه بیان کنیم، می‌توان گفت: عطرهایی که رایحه میوه‌های سرد مثل لیمو و هندوانه و از این دست باشد، سرد و عطرهایی با رایحه شکلات، ادویه شرقی و چوب، سرد به شمار می‌روند.

از آنجایی که تناسب عطرها به فصول نیز وابسته است یعنی عطرهای گرم در فصول سرد و عطرهای سرد در فصول گرم سال استفاده می‌شود، در ساخت جعبه عطر و ادکلن از نماد فصل‌ها مثلا شکوفه‌های صورتی بهاری یا دانه‌های برف سفید بهره می‌برند.

تقسیم بندی عطر بر اساس تلخی و شیرینی

در ساخت عطرهای تلخ از ادویه‌های تند مثل دارچین، میخک، نعنا و از این قبیل موارد استفاده می‌شود. این عطرها سنگین و تلخ است و در بین مردان طرفداران بیشتری دارد؛ کما اینکه برخی بانوان هم دوستدار عطر تلخ هستند.

عطر تلخ

عطرهای تلخ نسبتا سنگین هستند و مناسب فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان می‌باشند. البته اگر عطر انتخابی مورد پسند شما بود، استفاده آن در تمام فصول هیچ اشکالی ندارد. معمولا تم رنگی ساخت جعبه عطر تلخ رنگ‌های روشن نیست اما سلیقه هم در این بین دخیل است.

عطر شیرین

این مدل عطر دارای محتوای اسانس‌های شیرین مانند کارامل است. اگر قصد رفتن به یک مهمانی دوستانه و صمیمی را دارید عطر شیرین گزینه مناسبی برای انتخاب است.

تقسیم بندی عطر بر اساس ماندگاری رایحه

همانطور که پیش از این گفته شد روغن سبب مانگاری بیشتر عطر می‌شود. این دسته بندی شامل: پرفیوم‌ها، ادو پرفیوم‌ها، اتکلن‌ها و اوفرش‌ها است. اغلب عطرهایی که در بازار ارایه می‌شود از نوع اوفرش است که 3 درصد روغن دارد. جالب است بدانید یکی از مهم ترین عوامل تعیین قیمت بجز ساخت جعبه عطر، مقدار روغن آن است که هرچه درصد آن بالاتر باشد، قیمت عطر نیز بیشتر است.

جعبه لاکچری عطر

عطرهای جزو کالاهای لاکچری و گران قیمت محسوب می‌شوند؛ به همین دلیل لازم است شما از بسته بندی شکیلی برای جلب توجه مخاطبین هدف، طراحی و تولید کنید. ساخت جعبه عطر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت عدم رعایت این نکته قیمت عطر شما، عالی به نظر نمی‌رسد.

گاهی عطرهای گران قیمت با محتوای عالی به دلیل نداشتن بسته بندی شیک فروش پایینی دارند. حتی فروشندگان به خرید عطرهایی متوسط که بسته بندی شکیلی دارد، نسبت به عطرهای گران قیمت بدون بسته بندی مناسب، تمایل بیشتری دارند. در یک جمله ساخت جعبه عطر لوکس کسب و کار حوزه عطر شما را متحول خواهد ساخت.

مجموعه ممتاز کارتن بهترین کارتن‌های بسته بندی عطر را متناسب با استراتژی کسب و کار شما تولید و عرضه می‌کند.

طراحی روی جعبه عطر

هنگامی که قرار است به جعبه عطر و ادکلن تولید یا خریداری کنید باید به نقش و نگار آن و طراحی به کار رفته توجه زیادی کرد. انتخاب طرح قرار گرفته روی بسته بندی به هدف شما وابسته است. در مرحله اول باید پرسونای مخاطبین خود را شناسایی کنید و مدل انتخابی را بر مبنای سن، جنسیت، محل زندگی و علایق افراد مد نظر، تطبیق دهید.

پیامد تم رنگی که در طراحی استفاده می‌کنید چیست؟

حتما پالت رنگی که در طراحی‌ها به کار می‌برید با هدف برند و نوع محصول، مطابقت داشته باشد. این رنگ‌های به ظاهر ساده می‌آید اما انتقال دهنده پیغام‌های مهمی در معرفی محصول است. این موارد در بسیاری از اوقات به ظاهر دیده نمی‌شود و در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد.

نقش سلیبیریتی‌ها و افراد مشهور در تبلیغات بسته عطر

برخی برندها چه در ایران و چه در کشورهای خارجی از سلیبیریتی‌ها برای تبلیغ ساخت جعبه عطر استفاده می‌کنند. برای مثال این مدل تبلیغات در ایران می‌توان به عطر مهران مدیری که جنجال های زیادی در پی داشت نام برد. تا کنون برندهای متعدد جهانی از بازیگران هالیوود برای تبلیغات مختلف عطرهایشان، بهره برده‌اند.

شما برای معرفی برند عطرتان نیازی به بازیگران مشهور جهانی ندارد. به لطف شبکه‌های اجتماعی معرفی و پروموت کردن محصول آسان‌تر از گذشته شده است. پس از ساخت جعبه عطر توسط یک تیم متخصص و با در نظر گرفتن عوامل موثر در بسته بندی برند، بودجه‌ای را برای اینفلوئنسر مارکتینگ اختصاص دهید و کالای خود را به بهترین نحو به بازار هدف ارایه کنید.