بسته بندی زغال معمولا در بسته های کارتنی ۱۰ کیلویی و ۵ کیلویی انجام می‌شود و معمولا بری کارتن های ۱۰ کیلویی زغال از ورق ۵ لایه و برای ۵ کیلویی از کارتن سه لایه استفاده می شود.

البته با توجه به افزایش قدرت صنعت بسته بندی و نیاز بازار جدیدا شروع به تولید جعبه های بسته بندی برای یک و دو کیلوگرم زغال کرده ایم که بسته به سلیقه مشتری نوع برش کارتن و بسته بندی متفاوت میباشد.

انواع بسته زغال فشرده

ذغال فشرده (بریکت) پراستفاده ترین نوع زغال است که از ترکیب خاک اره و خاک ذغال و همچنین مواد اولیه دیگر مانند پوست گردو تولید می‌شود. برای تولید و ساخت انواع زغال فشرده، زغال چوب را خرد و آسیاب کرده و خاک حاصل را با نوعی چسب طبیعی همراه با بعضی مواد دیگر مخلوط می کنند، ماده ترکیبی حاصل را درشرایط فشار و سپس درمحیط گرما قرار داده و به اشکال مختلفی ( استوانه‌ای یا چهارگوش و یا تخم مرغی) در قالب قرار می دهند.

 ذغال فشرده پسته

این زغال همان زغال فشرده است که در مواد اولیه آن به جای پوست گردو از پوست پسته استفاده شده است و دیگر مواد ترکیبی آن همان خاک اره، خاک زغال می باشد. روند و مراحل تولید مانند زغال فشرده (چینی) می باشد و تفاوتی با آن ندارد.

 انواع زغال چوب

در زندگی امروزه ذغال به انواع مختلفی یافت می شود. با توجه به مواد اولیه هر کدام ، به روش خاصی تولید شده و به بازار عرضه می شود.

زغال کبابی

ذغال کبابی از نوع درجه یک، ذغالی است که در زمان سوختن و سرخ شدن دود و جرقه و بو ندارد، و هنگامی که ذغال به طور کامل تبدیل به آتش سرخی شده، نیاز به باد دائم ندارد و تا سر حد ممکن، فرآیند سوختن (خاکستر شدن) به آرامی و کندی اتفاق می افتد. استفاده از باد بزن دستی یا برقی زغال، بسته به نوع غذای دلخواه می باشد که در بعضی اوقات برای آماده کردن انواع کباب ها به دلیل چکه کردن چربی گوشت روی زغال امکان دارد سبب خاموشی آن شود. این کالای پر استفاده به شکل بسته زیبا و کوچک قابل عرضه می باشد.

زغال لیمو، زغال کبابی

زغال قلیان (لیمو)

ذغال قلیان (لیمو) یک نوع عالی زغال چوب براق و سیاه است که بدون شکاف بوده و هنگامی که شکسته می شود، صدای خاصی از آن ایجاد می‌شود‌. درساخت و تولید این زغال، فشار حرارت بالایی برای بالا بردن کیفیت زغال لیمو نیاز می باشد که این فرآیند به عملکرد کوره و قدرت آن بستگی دارد تا بتواند در طولانی مدت هم بازده خوب و مناسبی داشته باشد. لازم به ذکر است که اگر این زغال شکسته و خرد شود، به دلیل حساس بودن مشتری، در بازار با کاهش قیمت مواجه است.

زغال لیمو، زغال قلیان

 

زغال کافه ای

زغال کافه ای، نوعی زغال است که از چوب درختان مرکبات به دست می آید. تنها فرق ذغال کافه ای (قهوه خانه ای) با زغال قلم و سکه ، شکل ظاهری آن می باشد. چون این ذغال دارای شکل خاصی نیست، در قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

زغال بامبو

این زغال مزایایی دارد که در این زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است:

  • دارای زمان سوخت بالا و پیوسته می باشد.
  • به راحتی می سوزد.
  • خاکستری که پس از سوختن، بر روی ذغال باقی می ماند و به اطراف و روی زمین نمی ریزد.
  • این نوع ذغال بدون دود، بو و گاز می باشد و سبب ایجاد سرگیجه و سردرد نمی شود.
  • برای تهیه ذغال بامبو نیازی به قطع کردن درختان نیست.
  • ذغال بامبو  طعم و عطر قلیان را تغییر نمی دهد.

زغال لیمو یکی از پرطرفدار ترین نوع زغال در ایران است که مهمترین مورد مصرف ان برای قلیان می باشد

بسته بندی زغال کارتن مادر زغال